رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور:

حدود ۸۰ درصد معادن ایران کوچک مقیاس هستند

۶۶ درصد معادن کشور شامل مواد غیرفلزی و مصالح ساختمانی است

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن کوچک مقیاس با اینکه ذخیره کمی دارند ولی حدود ۸۰ درصد معادن ایران را به خود اختصاص داده‌اند.;

حدود ۸۰ درصد معادن ایران کوچک مقیاس هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، علیرضا شهیدی افزود: حدود 66 درصد معادن کشور شامل معادن مواد غیرفلزی و مصالح ساختمانی است و این اهمیت معادن کوچک را بیش از پیش نشان می دهد.

    وی با اشاره به این‌که معادن کوچک می‌توانند در اشتغال اثرگذار باشند، تصریح کرد: باتوجه به اینکه معادن کوچک به سرمایه‌گذاری کمی نیاز دارند بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند در آن ورود کرده و در رشد اشتغال سهم بسزایی داشته باشند.

    شهیدی درباره اهمیت توجه به اکتشاف ذخایر پنهان تصریح کرد: در دنیا شرکت‌های معدنی بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که ذخایر معادن کوچک‌مقیاس تا سال 2050 به اتمام می‌رسد؛ درنتیجه باید هدف آنها اکتشاف ذخایر پنهان باشد.

    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اقدامات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای رشد اکتشافات گفت: از سال 1381 موضوع ژئوفیزیک هوایی را مورد توجه قرار داده‌ایم تا به اکتشاف ذخایری برسیم که در زیر زمین نهفته هستند و شاهدی از آنها در سطح زمین دیده نمی‌شود.

    شهیدی افزود: این معادن براساس آمارها و مطالعات در عمق 100 تا 150 متری زمین قرار دارند، عمق اکتشاف ما خیلی کم است، و برای اینکه بتوانیم بقای خود را در بحث مواد معدنی و تامین خوراک کارخانه‌ها حفظ کنیم باید به عمق توجه کنیم.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اضافه کرد: مسئولیت این سازمان در اصل اکتشاف مواد معدنی در سطح کشور است.

    شهیدی با اشاره به برنامه‌ وزارت صمت در خصوص واگذاری مسئولیت احیای معادن کوچک‌مقیاس برعهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، گفت: قرار شده این شرکت در سال 1399 دست به آسیب‌شناسی حدود 1020 معدن کوچک‌مقیاس بزند تا مشکلات‌شان را حل کند؛ به‌عبارتی کلینیکی ایجاد شده تا وضعیت معادن کوچک‌مقیاس بررسی شود تا دوباره به چرخه تولید بازگردند.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به پیشینه این سازمان برای ورود به موضوع معادن کوچک، تصریح کرد: این سازمان در دهه 80 در 10 استان فعالیت‌هایی را انجام داده و به توسعه اکتشاف معادن کوچک کمک کرده؛ به‌طور مثال برای برخی از معادنی که به‌واسطه نقصان در بخش اکتشاف تعطیل شده بودند، اقدامات اکتشافی و ژئوفیزیک انجام داده است.

    وی ادامه داد: در حال‌ حاضر وظیفه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اکتشاف مواد معدنی است و موضوع معادن کوچک ارتباطی به شرح وظایف ما ندارد؛ البته اگر از ما درخواست شود به‌طور حتم به فعالان این حوزه کمک می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر