رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد مطرح کرد؛

واگذاری تعدادی از معادن گناباد به بهره‌برداران جدید

عصر معدن- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: تعدادی از معادن گناباد به دلایل مختلف و با نظر کارشناس ناظر، در لیست معادن سلب صلاحیت شده قرار می‌گیرند که بعد از طی مراحل قانونی این معادن با شرایطی به بهره‌برداران جدید واگذار می‌شوند.;

واگذاری تعدادی از معادن گناباد به بهره‌برداران جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، هادی ایزدی عنوان کرد: در گناباد 42 معدن داریم که از این تعداد، 21 معدن فعال هستند؛ 10 معدن به صورت نیمه فعال و تعداد 11 معدن نیز به دلایلی سلب صلاحیت شده‌اند.

    وی در ادامه با اشاره به نقش معادن در توسعه اقتصادی شهرستان افزود: در حال حاضر برای تعداد  275 نفر به صورت مستقیم در بخش معدن اشتغال‌زایی داشته‌ایم و حداقل حدود 270 نفر دیگر  نیز به صورت غیر مستقیم و در بخش‌های حمل و نقل، خدمات، امور فنی و تعمیرات مشغول به کار هستند.

    رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد بیان کرد: امروزه با توجه به مکانیزه شدن فرایند استخراج و بهره‌برداری، استفاده از نیروی انسانی نسبت به قبل کمتر شده است.

    وی در رابطه با علت نیمه فعال ماندن بعضی از معادن گناباد نیز گفت: تعدادی از معادن گناباد به صورت نیمه فعال هستند که رکود بازار فروش، وجود معادن مشابه و رقیب با کیفیتی بهتر در شهرهای مجاور، وجود کالاهای جایگزین، افزایش هزینه‌های استخراج، فرسودگی ماشین‌آلات، دوری از مراکز مصرف و به دنبال آن هزینه‌بر بودن حمل و نقل و ضعف مدیریتی را می‌توان  از جمله مهم‌ترین عوامل نیمه فعال ماندن این معادن برشمرد.

    ایزدی همچنین تغییر سلیقه و ذائقه مردم را از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار فروش ذکر کرد و افزود: تغییر فرهنگ و الگوهای مردم نیز بر میزان بازار محصولات تاثیر دارد و ممکن است محصولی در یک برهه زمانی مشتریان زیادی داشته باشد اما در زمانی دیگر تقاضا برای این محصول کم باشد.

    وی اظهار کرد: سعی کرده‌ایم با برگزاری جلسات مشاوره‌ای در حد امکان مشکلات بهره‌برداران را حل کنیم و با توجه به اینکه یکی از مشکلات عمده بهره‌برداران، مشکلات اقتصادی است  یکی از اقدامات موثری که در حال پیگیری است با توجه به اینکه معادن سند مالکیت ندارند، سعی شده تا زمینه‌ای فراهم شود که بهره‌برداران به منظور دریافت تسهیلات، بتوانند از پروانه معدن به عنوان وثیقه در بانک‌ها استفاده کنند.

    ایزدی همچنین واگذاری معادن سلب صلاحیت شده به بهره‌برداران جدید را از جمله اقدامات دیگر برشمرد و گفت: تعدادی از معادن گناباد به دلایل مختلف و با نظر کارشناس ناظر، در لیست معادن سلب صلاحیت شده قرار می‌گیرند که بعد از طی مراحل قانونی این معادن با شرایطی به بهره‌برداران جدید واگذار می‌شوند که می‌تواند نقش مهمی در پویای اقتصادی معادن داشته باشد.

    رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد ابراز امیدواری کرد: با فعال شدن 11 معدن سلب صلاحیت شده و واگذاری به بهره‌برداران جدید، زمینه اشتغال برای 110 نفر فراهم می‌شود.

    وی مطرح کرد: سعی کرده‌ایم در زمینه واگذاری معادن سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم و با توجه به اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در معدن بالاست تلاش شده است که معادن به افراد واجد شرایط که دارای تخصص و دانش مربوطه هستند و سرمایه لازم برای این کار را دارند، واگذار شوند.

    ایزدی در پاسخ به این سوال که معادن تا چه حد توانسته‌اند در رشد اقتصادی منطقه موثر باشند، گفت: اشتغال‌زایی، کمک به صنعت حمل و نقل، پرورش نیروهای کارآمد و مهارت‌اندوزی، و جذب سرمایه‌های سرگردان از جمله تاثیرات مثبت معادن در گناباد است.

    وی در ادامه کمبود واحدهای فرآوری را از جمله مشکلات بخش معدن شهرستان عنوان کرد و افزود: میزان استخراج سالیانه معادن گناباد چیزی حدود 510 هزار تن است که در حال حاضر تنها 55 درصد آن در شهرستان فرآوری می‌شود و بقیه مواد خام، برای فرآوری به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود. افزایش واحدهای فرآوری می‌تواند نقش بسزایی در پویای اقتصادی معادن گناباد داشته باشد.

    ایزدی با اشاره به اینکه در شرایط سخت اقتصادی فعلی، معادن گناباد وضعیت قابل قبولی دارند، افزود: معادن گناباد بیشتر از نوع کانی غیر فلزی هستند و با توجه به اینکه شهرستان ظرفیت استخراج کانی‌های فلزی را نیز دارد و ارزش اقتصادی معادن فلزی بالاست، برای رونق چرخه معادن در گناباد، به دنبال اکتشاف معادن فلزی از جمله مس، سرب، آهن، منگنز و... هستیم که در این زمینه 14 نقطه به عنوان نقاط امید بخش شناسایی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر