خصوصی ها برای تحرک بیشتر بخش معدن اعلام آمادگی کردند

عصر معدن- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر نقش معادن در اشتغال بیان کرد: با توجه به شرایط کلان کشور در حوزه و نرخ بالای بیکاری طبق آمار IMF ۱۱.۷ درصد نرخ بیکاری رسمی است، بحث اشتغال چه برای تولیدکنندگان و چه برای فعالان اقتصادی جزو اولویت هاست.;

خصوصی ها برای تحرک بیشتر بخش معدن اعلام آمادگی کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، سجاد غرقی با اشاره به پدیده مهاجرت معکوس در معادن گفت:معادن به طور عمده در مناطقی قراردارند که امکان سرمایه گذاری صنعتی و کشاورزی وجود ندارد یا هزینه های سرمایه گذاری بسیار بالا و اقتصادی نیست. از لحاظ زمین شناسی عمده ذخایر معدنی یا در بیابان ها واقع شده اند یا در مناطق کوهستانی که تاسیس صنعت و بخش کشاورزی بسیار پرهزینه و عمدتا نشدنی است.
    وی ادامه داد: دولت نیز از منابع عمومی برای بحث اشتغال زایی در معادن استفاده نمی‌کند و ریسک این موضوع به طور کامل بر عهده معدنکار است. معادن توسط خود معدنکار اکتشاف می شود زیر ساخت های مورد نیاز به وجود می‌آیند. برعکس شهرک های صنعتی که سرمایه گذاری از پیش صورت گرفته، هیچ کدام اینها جزو تعهدات دولت نیست.
    در ادامه غرقی در برنامه حجره از رادیو گفتگو افزود: اگر بخواهیم در حد کشورهای منطقه، تولید محصولات معدنی داشته باشیم نیاز به نگاه توسعه ای در این بخش به شدت احساس می‌شود.
    وی گفت: دیوار بخش معدن در ایران کوتاه است. دلیل اصلی این امر این است که در بخش حاکمیتی و بخش خصوصی معدن بسیار پیر است.  وضعیت موجود نتیجه عملکرد بخش خصوصی و بخش حاکمیتی است. رشد بخش معدن در سال گذشته منفی بوده، بنابراین به وضوح پیداست که شیوه کار ما ایراد دارد که به طور مستقیم باعث از دست رفتن سرمایه های انسانی و طبیعی ما خواهد شد.
    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: مساله محیط زیست دغدغه همه ما هم به عنوان یک انسان  و هم به عنوان یک شهروند ایرانی و یک فعال اقتصادی است. مواردی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه، دریاچه هامون، تالاب جازموریان، آلودگی هوای تهران، ریز گرد ها و وضعیت جنگل‌ها و .... همگی جزو دغدغه امروز ما هستند.
    غرقی ادامه داد: حال سوال اینجاست که جایگاه بخش معدن به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم ایجاد اشتغال کجاست؟ واضح است که باید توان و ظرفیت بخش معدن برای اشتغالزایی تقویت شود. در حال حاضر باید به تولید دست یافت،  موضوع تخریب محیط زیست را باید از ذهن ها خارج کرد چرا که این موضوع به مانند دادن آدرس اشتباه به عموم جامعه است.
    سجاد غرقی در ادامه به بررسی موانع موجود برای اصلاح و بهبود شرایط معادن پرداخت و افزود:  واقعیت این است که شرایط از لحاظ اقتصادی به صورت عام قابل قبول نیست.
    به گفته وی، در بخش معدن اگر برنامه دولتمردان صرفا حفظ شرایط موجود است، مواضع خود را اعلام کنند، شاید فعالان اقتصادی بخش معدن حوزه فعالیت خود را تغییر دهند . اما اگر هدف بهبود شرایط موجود است، ما به عنوان بنگاه دار و به عنوان نمایندگان تشکل های صنفی آماده هستیم این روند را بهبود ببخشیم و ظرفیت های تولیدمان را فعال کنیم.
    غرقی ضمن اشاره به وجود نواقصی در ساختار اقتصادی افزود: همواره افرادی که نگاه توسعه ای دارند حتی در چنین سیستم هایی نیز می توانند تحول آفرین باشند و موجب تحرک بیشتر شوند. انتظار ما این است وزیر صنعت، معدن و تجارت  این تحرک را در بدنه مدیریتی دولت ایجاد کند.
    وی ادامه داد: دوستان پیشکسوت که در حوزه های مدیرتی فعالیت کرده اند هر چه از توان و تجربه و هنر که داشته اند استفاده کرده اند، آینده متعلق به جوانان است و ما باید در20 سال آینده در بستر اقتصادی ایران فعالیت کنیم، واقعیت این است که چشم انداز روشنی وجود ندارد. نرخ مهاجرت نگران کننده است، ما علاقه ای به مهاجرت نداریم و مایلیم در وطنمان و سرزمین مادریمان فعالیت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر