دومینوی تحریم به معدن نزدیک می‌شود/برای مشکلات حمل‌ونقل فکری کنیم

عصر معدن- رییس خانه معدن ایران از تاسیس انجمن شرکت های حمل ونقل جاده ای، ریلی و دریایی کالا، یک شرکت تعاونی حمل ونقل و خدمات وابسته یا خرید سهام یک شرکت حمل و نقل توانمند سراسری بعنوان راهکارهای پیشنهادی این تشکل صنفی برای پیشگیری از وقوع بحران حمل ونقل در بخش معدن یاد کرد.;

دومینوی تحریم به معدن نزدیک می‌شود/برای مشکلات حمل‌ونقل فکری کنیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین چالش های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی، حمل و نقل و لجستیک مواد معدنی است. برپایه سند چشم انداز 1404، حجم تولید مواد معدنی باید به سالیانه 700 میلیون تن برسد، اما زیر ساخت های حمل و نقل فعلی پاسخگوی نیازها نیست. این در حالی است که دومینوی مشکلات تحریم های خارجی در حال رسیدن به بخش معدن کشور است.
    محدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران افزود: اکنون به دلیل شرایط خاص محیط معادن و پایانه های حمل و نقل محلی، حمل مواد معدنی با مشکلات فراوان انجام می شود.
    به گفته این مقام صنفی، برای رسیدن به تولید سالیانه 700 میلیون تنی مواد معدنی در افق 1404 به رشد تولید سالیانه هفت درصدی نیازمندیم، این در حالی است که ظرفیت حمل و نقل جاده ای در افق یاد شده یک هزار و 127 میلیون تن خواهد بود؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه پنج درصدی در این بخش هستیم.
    وی ادامه داد: در افق 1404 باید سالیانه 500 میلیون تن جابجایی جاده ای مواد معدنی داشته باشیم که با رشد سالیانه 8 درصدی در این بخش می توان به ظرفیت مورد نظر رسید.
    بهرامن اضافه کرد: در افق 1404 در بخش ریلی، نزدیک به 25 هزار کیلومتر خط آهن پیش بینی شده است که با وضعیت فعلی، نیازمند رشد حدود8 درصدی هستیم.
    وی یادآور شد: مطابق آمارها نزدیک به7 درصد تولیدات مواد معدنی در سال 93 توسط خطوط ریلی حمل شده است، در افق 1404 باید نسبت فوق به 30 درصد یعنی 210 میلیون تن در سال برسد؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه 23 درصدی در این بخش هستیم.
    رییس خانه معدن ایران درخصوص راه حل پیشگیری از بحران حمل و نقل در بخش معدن کشور با توجه به گسترده تر شدن محدوده تحریم های خارجی و سخت تر شدن تامین قطعات ماشین آلات و مواد اولیه تولید در بخش معدن کشور، گفت: راه حل نخست، تاسیس انجمن شرکت های حمل ونقل جاده ای کالا در حوزه معادن است که در اتاق ایران به عنوان یک تشکل ملی و سراسری به ثبت برسد.
    وی اظهار کرد: اگر پیش از این چنین انجمن هایی در استان ها تشکیل شده باشد باید یک تشکل بالادستی ثبت شود، به شرطی که اعضا کارت عضویت از اتاق های استانی داشته باشند.
    بهرامن تاکید کرد: این انجمن صدای بخش معدن در بحث حمل و نقل و لجستیک خواهد بود.
    وی راهکار پیشنهادی دوم را تاسیس یک شرکت تعاونی حمل و نقل و خدمات وابسته طبق قانون تعاونی برشمرد که در صورت تاسیس باید از ظرفیت های تعاونی براساس قوانین بالا دستی استفاده کرد.
    «شرکت تعاونی حمل و نقل، بازوی قدرت بخش معدن در بحث حمل و نقل و لجستیک خواهد بود.»
    این مقام صنفی تاکید کرد: با استفاده از قوانین شرکت های تعاونی، به راحتی می توان مواد اولیه مورد نیاز و قطعات را تامین یا حتی وارد کرد.
    وی همچنین خرید سهام یک شرکت حمل و نقل توانمند سراسری را راه حل سوم توصیف کرد که در صورت واگذاری، نزدیک به 20 میلیارد تومان هزینه خرید آن خواهد بود.
    به گفته بهرامن، با خرید به صورت صوری یا واقعی 50 دستگاه وسیله نقیله سنگین، امکان کسب مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای امکان پذیر است.
    وی بیان داشت: این پروژه زمانبر و هزینه بر است، اما در مدت حداکثر 2 سال سرمایه اولیه مستهلک خواهد شد.
    رییس خانه معدن ایران خاطرنشان کرد: شرکت حمل و نقل، قابلیت صدور بارنامه را دارد، بنابراین می تواند بار سایر بخش های صنعت را نیز جابجا کند؛ ضمن اینکه با تاسیس دفتر در شهرهای مهم، حمل و نقل دو طرفه خواهد بود.
    وی تاکید کرد: با تاسیس این شرکت، می توان پایانه و پایگاه حمل و نقل در هر نقطه کشور تعریف کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر