بیش از ۷هزار کیلومتر پهنه معدنی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد

عصر معدن- معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت هزار و ۱۴ کیلومتر پهنه اکتشافی جدید در استان تعریف، به سازمان زمین شناسی واگذار و مطالعات تکمیلی آن در دست انجام است.;

بیش از ۷هزار کیلومتر پهنه معدنی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، دارا فرامرزی با اشاره به اینکه مقدمه فعالیت و استخراج معادن اکتشاف است اظهار داشت: در سال های گذشته 2 هزار و 600 کیلومتری مطالعه و شناسایی معادن در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده بود.

    وی بیان کرد: از سال 1396 تاکنون هشت نشست اختصاصی شورای معادن در استان تشکیل شده که چهار مورد آن در سال جاری انجام شده است.

    فرامرزی تاکید کرد:اکتشاف معادن در چهار مرحله پی جویی، اکتشاف مقدماتی، نیمه تفصیلی، تفصیلی و تکمیلی انجام می شود.
    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:مهمترین مشکلات واحدهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد بالا بودن هزینه های استخراج، فرسودگی تجهیزات و به روز نبودن روش های اکتشاف است.
    وی عنوان کرد: عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.

    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد  تاکید کرد: حمایت از احیای معادن کوچک استان یکی از برنامه های مهم دولت است که در سه بخش پرداخت تسهیلات،تجهیزات و کمک های فنی صورت می گیرد.

    فرامرزی گفت: افرادی که دارای پروانه بهره برداری معادن هستند می تواند برای استفاده از این حمایت ها از طریق سامانه اینترنتی پیش بینی شده نام نویسی کنند.

    فرامرزی بیان کرد: در مرحله پس از اکتشاف و جذب سرمایه گذار می توان برای ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی و صادرات محصولات تولیدی برنامه ریزی کرد.

    کهگیلویه و بویراحمد در جنوب کشور جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد.
    هر چند کهگیلویه و بویراحمد از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی دراین حوزه وجود دارد که در صورت بهره برداری مناسب می تواند به صادرات،ایجاد اشتغال، رونق تولید و تحقق شعار سال منجر شود.
    تاکنون 75 فقره پروانه بهره برداری معدنی با حجم سرمایه گذاری افزون بر سه هزار و 300 میلیارد ریال در این استان صادر شده است.
    این تعداد واحد معدنی با اشتغال 754 نفر و دارای بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تن ذخیره معدنی هستند.
    در حال حاضر 47 واحد معدنی در کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند که سالانه آن حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصول تولید می کنند.
    کشف نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد ،ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.
    اقتصاد کشور وابسته به نفت است و بهترین جایگزین برای این محصول معادن است.
    نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1395، 17.7 درصد بوده که در سال 1396، با 4.4 درصد کاهش به 13.3 درصد رسید.
    کهگیلویه و بویراحمد 723 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 44 درصد آنان در روستاها زندگی می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر