بخش معدن به دنبال کسب سهم ۲۵ درصدی از صادرات

عصر معدن- آمار تجارت خارجی کشور حاکی از تحقق رقم ۷۲ میلیارد دلار است که ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن به صادرات تعلق دارد؛ نکته مهم اینکه بخش معدن و صنایع معدنی به دنبال کسب سهم ۲۵ درصدی از صادرات غیر نفتی است.;

بخش معدن به دنبال کسب سهم ۲۵ درصدی از صادرات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرمعدن» به نقل از ایرنا، آمار رسمی سال گذشته گواه آن است که ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به رقم 9.2 میلیارد دلار رسید که 21 درصد کل صادرات را به خود اختصاص داد و زنجیره های فولاد، مس، سرب و روی و ...از این موقعیت برخوردار شدند که در مجموع صادرات غیرنفتی نقش آفرین باشند.

    آمار تجارت خارجی کشور در 10 ماهۀ امسال گویای دست یافتن به رقم 35 میلیارد و 500 میلیون دلار است و واردات نیز 36 میلیارد و 100 میلیون دلار برآورد شده که نشان‌دهندۀ 72 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی است و علاوه براین مجموع وزن صادرات و واردات طی دورۀ این گزارش به 145 میلیون تن رسید.

    واقعیت اینکه دولت در اندیشه آن است که ارز حاصل از صادرات را به واردات کالاهای اساسی و واسطه‌ای اختصاص دهد و براین اساس 70 درصد واردات کشور کالای واسطه‌ای برای تولید و 10 تا 15 درصد کالای سرمایه‌ای است.

    گزارش های رسمی حاکی از آن است که واردات کالای واسطه‌ای، حتی کالاهای ممنوعه در مناطق آزاد، با هدف تولید و ایجاد ارزش افزوده آزاد بوده و نیاز به ثبت سفارش ندارد، به این شرط که کالای تولید شده بلافاصله از همان منطقه آزاد صادر شود.

    نکته دیگر، رشد  20 درصدی صادرات امسال به لحاظ وزنی نسبت به مدت 10 ماهه 97 است.

    اقلام بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته به 121 کشور جهان صادر شد و تعداد دو هزار و 200 شرکت بازرگانی و تولیدی فعال در این ارتباط نقش آفرینی داشتند.

    همچنین تعداد 6 کشور عراق، چین، امارات، ترکیه، اندونزی و افغانستان مقاصد عمده صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بودند که نیمی از آنها از مرز زمینی صادرات ایران را جذب کردند.

    برآورد شده که امسال صادرات غیرنفتی ایران از رقم 44 میلیارد دلار فراتر رود و سهم بخش معدن وصنایع معدنی نیز از 21 درصد پارسال به سطح 25 درصدی برسد. 

    آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن وتجارت گویای تحقق 7.7 میلیون تن صادرات شمش و تولیدات فولادی در دوره 9 ماهه امسال است و برآورد شده که تا سطح 10یا 11 میلیون تن صادرات این فلز راهبردی محقق شود.

    چنانچه رقم متوسط فروش 385 دلار در هر تن برای تولیدات فولادی درنظر گرفته شود، برآورد می شود که مجموع ارزش صادرات این بخش چهار تا 4.5 میلیارد دلار ثبت شود.

    همچنین مس و آلومینیوم نیز بخشی از تولیدات خود را روانه بازارهای صادراتی خواهند کرد که در چارچوب نقش آفرینی این بخش در صادرات غیرنفتی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر