صادرات آهن اسفنجی با رشد ۷۵ درصدی همراه شد

عصر معدن- بررسی آمارهای صادرات بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد در هشت ماهه ۹۸ (منتهی به آبان) میزان صدور آهن اسفنجی با افزایش ۷۵ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال به رقم ۷۰۲ هزار تن رسید و ارزش آن نیز از ۱۲۳ میلیون دلار گذشت.;

صادرات آهن اسفنجی با رشد ۷۵ درصدی همراه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بررسی مقاصد صادراتی آهن اسفنجی کشورمان حاکی از آن است  که تعداد 20 کشور امسال از صادرات ایران استقبال کردند، درحالی که سال گذشته 10 کشور پذیرای آهن اسفنجی ایران بودند، بنابراین قابلیت مطلوب این محصول در ارز آوری و توسعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    کارشناسان صنعت فولاد پیش از این پیش بینی کردند که صادرات آهن اسفنجی در نیمه دوم امسال روندکاهشی به خود گیرد که بیشتر ناشی از تمرکز کارخانه های فولاد سازی با روش کوره القایی (حدود هفت میلیون تن تولید) بر روی آهن اسفنجی به جای استفاده از آهن قراضه است، زیرا مشخصه قیمت مناسب یکی از دلایل این رویکرد محسوب می شود.

    همچنین موضوع کمبود گندله از دیگر دلایلی به حساب می آید که فولادسازان بزرگ وارد بازار خرید آهن اسفنجی شوند و به این ترتیب پیامد عرضه کمتر به بازارهای صادراتی را به دنبال داشته باشد.
    علاوه براین وزارت صنعت، معدن وتجارت که در دور اول وضع عوارض صادراتی بر روی شماری از اقلام معدنی از مهر ماه امسال، از صدور آهن اسفنجی عوارضی مطالبه نمی کرد، اما با هدف بهبود عرضه، محدودیت‌های سیستمی بروی صادرات اسفنجی اعمال کرده و ابلاغیه هایی به تولیدکنندگان بزرگ نیز ارسال شده که احتمال می رود این امر در زمینه صادرات آثار خود را بیشتر نشان دهد.

    بررسی آمارهای پیشین گویای آن است که صادرات آهن اسفنجی در دوره 6 ماهه نخست امسال 605 هزار تن ثبت شد که در مقایسه با رقم 374 هزار تن مربوط به 6 ماهه نخست 97 رشد 62 درصدی را نشان داد.

    سهم آهن اسفنجی از کل صادرات 6 ماهه امسال 9.3 درصد است که پس از فولاد میانی و میلگرد، جایگاه سوم را در جدول صادرات به خود اختصاص داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر