افزایش ذخیره معدن پتاس خوروبیابانک به بیش از ۲ میلیارد متر مکعب

عصر معدن- مدیر مجتمع معدنی و صنعتی پتاس خور و بیابانک گفت: با تکمیل اکتشافات، برآورد جدید ذخیره شورابه معدن پتاس خور و بیابانک از ذخیره اولیه ۴۵۰ میلیون متر مکعب، به بیش از ۲ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.;

افزایش ذخیره معدن پتاس خوروبیابانک به بیش از ۲ میلیارد متر مکعب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل ازایمیدرو، علی علوی نائینی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر، مراحل قانونی اصلاح ذخیره پروانه بهره برداری طی می شود.
    وی ادامه داد: میزان تولید پتاس طی 9 ماهه سال جاری 14 هزار و 325 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (9 هزار و 105 تن)، حدود 57 درصد رشد داشت.
    مدیر مجتمع معدنی و صنعتی پتاس خوروبیابانک با بیان اینکه سالانه بیش از 200 هزار تن انواع پتاس در کشور مصرف می شود، تصریح کرد: اغلب این میزان، از طریق واردات تأمین می شوند که با به ظرفیت رسیدن کارخانه پتاس خور و بیابانک در فاز اول 50 هزار تن از نیاز کشور و در فاز دوم 100 هزار تن از این مقدار در این مجتمع تولید خواهد شد.
    وی ادامه داد: علاوه بر این، با راه اندازی سایر معادن شورابه ای کشور نظیر پلایای ترود، دریاچه نمک قم و نیز سواحل چابهار و کنارک، کل ظرفیت مورد نیاز پتاس کشور از داخل تامین شده و فرصت صادرات این مواد نیز فراهم خواهد شد.
    علوی نائینی گفت: در کارخانه فرآوری پتاس، کلرید پتاسیم با خلوص بیش از 95 درصد برای مصارف کشاورزی و همچنین استفاده در صنعت پتروشیمی و داروسازی تولید می شود.
    وی افزود: با شروع فرآیند تولید پتاس از سال 94 تاکنون، از خروج 15 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.
    مدیر مجتمع معدنی و صنعتی پتاس خور و بیابانک با اشاره به حفر بیش از 50 کیلومتر کانال برای استخراج و انتقال این شورابه ها به استخرهای تبخیر خورشیدی گفت: متخصصان این مجتمع برای نخستین بار در کشور توانستند با کمک انرژی خورشیدی، نمک صنعتی، ماده اولیه خوراک کارخانه پتاس و ماده تثبیت خاک و ذوب برف و یخ را در استخرهای تبخیری استحصال کنند.
    وی افزود: سالانه 15 میلیون متر مکعب شورابه از معدن استخراج و وارد 14 استخر تبخیر خورشیدی به وسعت تقریبی 13 کیلومتر مربع می شود که علاوه بر استحصال خوراک مورد نیاز کارخانه تولید کود پتاس، حدود 3 میلیون تن نمک صنعتی با خلوص 95 تا 97 درصد در بستر استخرهای تبخیر خورشیدی حاصل می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر