توجه ویژه ایمیدرو به ۲ اصل اکتشاف و زیرساخت های معدنی

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: این سازمان، توجه ویژه ای به ۲ اصل توسعه اکتشاف و زیرساخت های معدنی برای جذب سرمایه گذار دارد.;

توجه ویژه ایمیدرو به ۲ اصل اکتشاف و زیرساخت های معدنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در سفر به استان خراسان حنوبی و در نشست با استاندار و مسئولان محلی در شهر بیرجند ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: این استان به عنوان چهارمین استان معدنی کشور، از ذخایر مناسبی در حوزه های مختلف نظیر طلا، مس، زغال سنگ، آهک، فروسیلیس، سنگ های تزئینی (40 معدن) و غیره برخوردار است.

    وی ادامه داد: 400 میلیارد تومان در بخش زیربناهای استان خراسان جنوبی مصوب شده و امیدواریم بتوانیم مساله آب و برق استان را حل کنیم. از این میزان، 81 میلیارد تومان برای راه دسترسی به معادن طبس اختصاص یافته است.

    2 دستاورد در معادن خراسان جنوبی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه با حضور ایمیدرو در استان خراسان جنوبی، در بخش معدن و صنایع معدنی، 2 پدیده مثبت افتاده است، اظهار داشت: اتفاق نخست، افزودن پهنه های جدید به پهنه های قدیمی است که توسط ایمیدرو و کنسرسیوم پایا انجام شد و با دریافت نتایج جدید، به سمت سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه های فرآوری پیش خواهیم رفت.

    وی افزود: اتفاق دوم، مطالعه راه دسترسی به معادن شاه کوه به عنوان یک پروژه بزرگ است و طبق برآورد صورت گرفته برای تامین برق این معدن، 270 میلیارد تومان اعتبار است و با همکاری استانداری، وزارت نیرو و بخش خصوصی انجام خواهد شد.

    غریب پور با بیان اینکه بیش از 50 درصد معادن استان خراسان جنوبی اکتشاف شده است، گفت: حدود 100 محدوده و بلوک مستعد شناسایی شده و 15 پروانه اکتشاف، یک گواهی کشف و یک پروانه بهره برداری صادر شده است.

    وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید در بخش اکتشاف این استان، 40 میلیارد تومان هزینه کرده است.

    افتتاح طرح احیای مستقیم قائنات در خرداد 99

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به طرح فولاد قائنات گفت: طرح فولاد قائنات که پیشتر واگذار شده بود، دارای فرمول پیچیده ای بود که با گذر از مشکلات، توانستیم تغییراتی در انتقال مدیریت آن به ایمیدرو ایجاد کنیم.

    وی ادامه داد: 725 میلیارد تومان در سال های سخت تحریمی برای واحد احیای مستقیم فولاد قائنات اعتبار در نظر گرفته شده است. همه منابع ارزی و ریالی طرح تا تکمیل آن، تامین می شود.

    غریب پور خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که واحد احیای مستقیم طرح فولاد قائنات در بهار سال آینده افتتاح شود. وی ادامه داد: واحد فولادسازی آن پس از افتتاح واحد احیای مستقیم شروع خواهد شد.

    پایگاه امداد و نجات منطقه طبس

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایجاد پایگاه امداد و نجات در منطقه طبس، به عنوان یکی دیگر از تعهدات انجام شده توسط ایمیدرو، به زودی اجرایی می شود، گفت: تامین اعتبار احداث این پایگاه انجام شده و تجهیزات مطلوبی تامین شده است.

    وی افزود: این پایگاه برای همه فعالان معدنی منطقه قابل استفاده خواهد بود. در بخش تجهیزات ایمنی، 7 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و 60 درصد آن در طبس پرداخت شده است.

    آماده سرمایه گذاری 100 درصدی در مس

    غریب پور با بیان اینکه در زمینه مس، مشکلی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی نخواهیم داشت، اذعان کرد: ایمیدرو و شرکت ملی صنایع مس آماده سرمایه گذاری هستند.

    وی ادامه داد: شرکت مس در شرکت های کرمان، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان، افزایش سرمایه خواهد داشت و امیدواریم ظرفیت توسعه ای متناسب با این افزایش سرمایه شکل گیرد.

    افتتاح طلای هیرد؛ زودتر از برنامه زمانبندی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به پیشرفت 30 درصدی پروژه طلای هیرد در خراسان جنوبی، گفت: طبق برنامه ریزی قبلی سرمایه گذار، قرار بود این پروژه در ماه مهر 1400 به مرحله بهره برداری برسد اما با پیشرفت انجام شده، چندین ماه زودتر از برنامه زمانبندی افتتاح می شود.

    وی ادامه داد: طبق اعلام سرمایه گذار، این پروژه در شهریور آتی (هفته دولت) یا مهر 99 افتتاح می شود.

    به دنبال راهکارهای صادراتی کانی های غیرفلزی

    غریب پور خاطرنشان کرد: علاوه بر مواد معدنی فلزی، در زمینه سایر مواد معدنی شامل کانی های غیرفلزی، سنگ های تزئینی، قیمتی و نیمه قیمتی، به دنبال ایجاد زمینه برای راهکارهای صادراتی هستیم. وی ادامه داد: مطالعات معادن آهک و فروسیلیس جزو برنامه های ایمیدرو خواهد بود و سپس فراخوان جذب سرمایه گذار انجام خواهد شد.

    معتمدیان: ایمیدرو توجه ویژه به توسعه بخش معدن داشته است

    محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی، در این نشست ضمن بیان اینکه این استان یکی از قطب های معدنی کشور است، گفت: در استان خراسان جنوبی، 40 نوع ماده معدنی فلزی و غیر فلزی شناسایی شده و 75 درصد ذخایر استراتژیک زغال سنگ کشور در این استان است.

    وی افزود: ایمیدرو طی دولت های یازدهم و دوازدهم، توجه ویژه ای به این استان در جهت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی داشته است.

    معتمدیان با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو، عزم جدی برای توسعه این استان در راستای تکمیل سند توسعه این وزارتخانه دارند، اظهار داشت: با همکاری ایمیدرو، شاهد توسعه معادن در این استان هستیم. تکمیل اکتشافات، توسعه زیرساخت ها و تکمیل پروژه های آغاز شده از سال های قبل، از جمله اقدامات ایمیدرو در این استان است.

    وی افزود: ایمیدرو، کار ژئوفیزیک هوایی این استان را به اتمام رسانده و 85 هزار کیلومتر مربع، مطالعات اکتشافی انجام داده است. در شهرستان نهبندان، طرح تجهیز معدن طلای هیرد، پیشرفت مناسبی داشته است. فولاد قائنات نیز به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه های صنعتی و معدنی ایمیدرو در حال انجام است.

    ایمیدرو پیگیر اکتشاف معادن استان

    داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز گفت: معدن قلعه زری یکی از معادن قدیمی مس کشور است که بحران مالی برای این معدن نداریم و مشکل موجود، مدیریتی است و انتظار ما این است که در کوتاه مدت، با رعایت ضوابط قانونی، تعیین تکلیف شود.

    وی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان طرح توانمندی اکتشاف ایمیدرو به طور مستمر در این منطقه حضور دارند و پیگیر اکتشاف هستند. شهرکی خواستار شد: با توجه به ظرفیت مناسب دانشگاه بیرجند در حوزه اکتشاف، از مشاوران استانی در پروژه هایی که نیاز به رتبه بندی ندارد، از این ظرفیت استفاده شود.

    جدول مندلیف در استان

    نظر افضلی، نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس در این نشست نیز گفت: در خراسان جنوبی، جدول مندلیف از معادن کشور وجود دارد. وی ادامه داد: توسعه این معادن، نیازمند توسعه اکتشاف و زیرساخت ها است.

    بنا به این گزارش، رئیس هیات عامل ایمیدرو و هیات همراه در سفر به استان خراسان جنوبی از معادن طلای هیرد و سنگ های تزئینی بیرجند (استان خراسان جنوبی) بازدید کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر