پالادیوم رکورد ۱۴۰۰ دلار را شکست

عصر معدن- قیمت پالادیوم تحت تاثیر کمبود عرضه و تقاضای بالا، پنج شنبه گذشته برای نخستین‌بار رکورد ۱۴۰۰ دلار در هر اونس را شکست و روز جمعه رکورد قیمت جدیدش را حفظ کرد.;

پالادیوم رکورد ۱۴۰۰ دلار را شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بهای معاملات پالادیوم برای تحویل فوری روز پنج شنبه رکورد بالای جدیدی زده بود و تا مرز 1434.50 دلار پیش رفته بود. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با حدود 1.1 درصد افزایش، به 1411 دلار رسید و برای کل هفته حدود 4.4 درصد افزایش را ثبت کرد که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به 21 سپتامبر بود. پالادیوم از ابتدای ژانویه تاکنون حدود 12 درصد رشد قیمت داشته و در اوایل دسامبر سال 2018 برای نخستین بار در 16 سال گذشته از طلا گرانتر شد.
    قیمت پالادیوم که عمدتا در کاتالیزورهای کاهش آلایندگی خودروهای بنزینی به کار برده می‌شود، با وجود پیش‌بینی‌های تیره از فروش خودرو در سال‌های آتی، جهش پیدا کرده است.
    پالادیوم با قیمت حدود 1400 دلار در هر اونس و پلاتین با قیمت حدود 800 دلار در هر اونس نسبت به 5سال پیش که خودروسازان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به این دو فلز روی آورده بودند، بسیار گرانتر شده‌اند. اگرچه برای خودروسازان منطقی به نظر می‌رسد که برای کاهش هزینه‌ها این‌بار نیز از مواد دیگری استفاده کنند، اما متخصصان صنعتی می‌گویند گفتن این حرف از عمل به آن راحت‌تر است. برای خودروسازان دو سال طول می‌کشد تا این تغییر را انجام دهند و آنها باید متقاعد شوند که قیمت پالادیوم حداقل 500 دلار در هر اونس در سال‌های آتی بیشتر از قیمت پلاتین خواهد ماند.
    جهش 1.1 درصدی قیمت پالادیوم در پنج‌شنبه گذشته که این فلز را به 1434.50 دلار رساند به دلیل یادداشت خوش‌بینانه جی پی مورگان بود. این بانک اعلام کرد: این فلز را در قیمت 1357.50 دلار خریداری کرده و انتظار دارد تا قیمت 1587 دلار در هر اونس صعود کند.
    بر اساس گزارش بیزنس لایو، پالادیوم به عنوان یک محصول جانبی در معادن آفریقای جنوبی و روسیه تولید می‌شود و با وجود جهش قیمت، سطح تولید آن برای تامین تقاضای کوتاه‌مدت قابل تطبیق نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر