در اطلاعیه بازارهای مالی بورس کالای ایران

سنگ آهن، محصول جدید بازار گواهی سپرده بورس کالا

عصر معدن- بورس کالا از گشایش انبار و نماد معاملاتی سنگ آهن دانه بندی شرکت معادن سرمک در راستای انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی برای نخستین بار خبر داد.;

سنگ آهن، محصول جدید بازار گواهی سپرده بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، در اطلاعیه جدید مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران آمده است: انبار شرکت معادن سرمک فعال شده و از امروز دوشنبه 20 تیر ماه نماد معاملاتی این انبار (سنگ020401) گشایش می یابد و آماده انجام معاملات می شود.

    اطلاعات مربوط به سفارش ها و قیمت های معاملاتی در بخش بورس کالا قسمت گواهی سپرده در سایت فناوری اطلاعات بورس تهران (اینجا) برای عموم قابل مشاهده است.

    معاملات گواهی سپرده سنگ آهن به صورت حراج تک قیمتی انجام می شود و برای این منظور، دوره پیش گشایش از ساعت 12:45 شروع و ساعت 14خاتمه می یابد و راس ساعت 14 حراج تک قیمتی برگزار می شود.

    گواهی سپرده کالایی این نمادها دارای معاملات ثانویه نیست و پس از معامله، خریدار موظف است قبل از انقضای اعتیار گواهی سپرده کالایی، کالای خود را از انبار دریافت کند.

    معاملات تا اطلاع ثانوی در روزهای دوشنبه هر هفته انجام می شود و در صورت وجود تعطیلی رسمی، روز معاملاتی به اولین روز کاری بعد منتقل می شود.

    محدوده نوسان قیمت مجاز 5 درصد قیمت پایه اعلامی توسط عرضه کننده است.

    به ازای هر معامله گواهی سپرده کالایی علاوه بر وجه معامله مبلغ 9 درصد ارزش معامله مالیات بر ارزش افزوده توسط خریدار پرداخت می شود.

    سنگ آهن ورودی به انبار فقط محصول تولیدی شرکت معادن سرمک بوده و صرفا توسط تولیدکننده قابل تحویل به انبار است. سنگ آهن تحویلی از انبار نیز به صورت فله خواهد بود و قیمت کشف شده در معاملات گواهی سپرده کالایی سنگ آهن معادل با قیمت سنگ آهن به علاوه هزینه بارگیری است.

    حداکثر زمان نگهداری کالا تا تاریخ 31 تیر 1402 است و تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی و آخرین روز معاملاتی نماد ایجاد شده، 26 تیر 1402 بوده و پس از آن معاملات نماد برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف خواهد شد.

    مقدار هر گواهی سپرده کالایی یک کیلوگرم سنگ اهن است و حداقل مقدار مجاز خرید و همینطور حداقل تغییر مقدار سفارش 25 تن معادل 25 هزار ورقه است.

    در این اطلاعیه تاکید شده که خریدار موظف است نسبت به ثبت نام در سامانه جامع تجارت اقدام کند و کالای خریداری شده صرفا برای مصرف داخلیاست و مجوز صادرات ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر