دو عامل اصلی وقوع حوادث کار در معادن ایران

عصر معدن- بسیاری از کارشناسان معتقدند که استخراج معادن در سالهای اخیر به روش سنتی و قدیمی صورت گرفته و این امر در وقوع بیشتر حوادث کار معدنی اثرگذار بوده است.;

دو عامل اصلی وقوع حوادث کار در معادن ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آمارها حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده و بیشتر معضلات در باب حوادث ناشی از کار در حوزه کارگاه‌های معدنی و مربوط به معادن ذغال سنگ بوده است.

    کارشناسان معدن عدم استفاده از فناوری‌های روز در مسائل استخراج معادن به ویژه ذغال سنگ را از جمله علل وقوع حوادث معدنی دانسته و معتقدند عدم رعایت این موارد موجب بروز حوادث ناگوار در سالهای اخیر بوده است.

    از سوی دیگر، تعداد کم بازرسان کار و عدم تناسب تعداد آنها با تعداد کارگران مشمول قانون کار در مقایسه با نرم جهانی و عدم امکان تأمین تجهیزات مورد نیاز بازرسان کار که ناشی از محدودیت‌های بودجه‌ای است از دیگر علل تاثیرگذار بوده است.

    حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از دو موضوع حفاری و نگهداری سنتی به عنوان عوامل اصلی حوادث کار در معادن نام برده و می گوید: در حال حاضر در کشور بیش از 5500 معدن وجود دارد و حدود 90 درصد معادن در حوزه ذغال سنگ فعالیت می کنند که روش های استخراج در بیش از 90 درصد این معادن عمدتاً به شکل سنتی و تقریباً ناایمن است.

    وی راهکار ارتقای ایمنی نیروی کار شاغل در معادن و افزایش بهره‌وری را عبور از روش‌های سنتی و به کارگیری تکنولوژی نوین عنوان کرده و می افزاید: از شرکت‌های دانش بنیان که دارای قابلیت‌های فنی بالایی هستند می‌توان برای تغییر روش‌های سنتی در استخراج معادن کمک گرفت.

    معاون وزیر کار ابراز امیدواری کرده که وزارت صمت و شورای عالی معادن برای ایمن سازی معادن تصمیم اساسی بگیرند.

    شاکرمی درباره شرکت‌هایی که معادن را به پیمانکاری ها می سپارند و مسئولیتی در قبال کارگران احساس نمی کنند، می گوید: متأسفانه بعضی از شرکت‌هایی که این معادن را در اختیار دارند تصور می‌کنند اگر کار را به پیمانکار واگذار کنند در رابطه با نیروی کار دیگر مسئولیتی ندارند، در صورتی که این شرکت ها در رابطه با شرایط محیط و امور رفاهی کارگران همواره دارای تعهد هستند.

    رئیس شورای‌ عالی حفاظت فنی با اشاره به ماده 13 قانون کار می گوید: به استناد این ماده قانونی، مسئولیت نظارتی صاحب و مالک معدن به عنوان مقاطعه دهنده در واگذاری فعالیت‌ها به پیمانکاران، سلب نمی‌شود.

    به گزارش ایسنا، آمارها حاکی از آن است که حدود 70 درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در بخش معدن مربوط به معادن ذغال سنگ است که به اصلاح ساختارهای سنتی و استخراج به روش‌های مدرن و مکانیزه نیاز دارد.

    بی تردید ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی کارفرمایان در کارخانه ها، سازمانها و واحدهای تولیدی و صنعتی به شمار می رود و عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروهای کار می تواند بروز حوادث و آسیبهای شغلی را موجب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر