بکارگیری شیوه‌های قدیمی در ۹۰ درصد سنگبری‌ها

عصر معدن- رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران میگوید: ۹۰ درصد سنگبری‌ها به شیوه‌های قدیمی فعالیت می کنند که این رویه مانع بازدهی مطلوب کارخانه ها شده است.;

بکارگیری شیوه‌های قدیمی در ۹۰ درصد سنگبری‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، عزیز میرزائیان با بیان این مطلب در ادامه اضافه کرد: آمارهای غیر رسمی گویای آن است که ایران همواره در بین پنج کشور شاخص تولید کننده سنگ تزئینی و نما قرار دارد، اما در بخش صادرات، جزو 20 کشور جای گرفته است.

    رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران اضافه کرد: از مجموع 6 هزار و 500 واحد سنگبری در کشور، حدود 10 درصد آنها دارای مشخصه‌های به روز هستند.
    وی اظهار داشت: براساس استانداردهای بین المللی، به ازای هر تن سنگ تزئینی و نما 16 تا 17 متر باید تولید صورت گیرد، اما واحدهای سنتی این بخش حدود 5 تا 7 متر به ازای هرتن تولید دارند.

    وی گفت: ماشین آلات فرسوده واحد های سنگبری کشور قادر به تولید استاندارد نیست و به این ترتیب زمینه حضور در بازارهای صادراتی از دست می رود.
    ضایعات 50 درصدی سنگ های تزئینی و نما

    میرزائیان گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از 50 درصد سنگ تزئینی و نمای کشور به ضایعات تبدیل می شود و این موضوع نیازمند چاره اندیشی و برنامه ریزی است، زیرا سرمایه های ملی به این ترتیب هدر می رود.

    وی اضافه کرد: واحد های سنگبری که فاقد ماشین آلات روز و جدید هستند و سهم قابل توجهی در ضایعات این بخش دارند، معدنکاران را تحت فشار قرار می‌دهند و در اداره های صنعت، معدن و تجارت استانها مدعی می شوند که معدنکار سنگ در اختیارشان قرار نمی دهد.

     انجمن سنگ ایران پیشتر اعلام کرده بود، ظرفیت کارخانه های سنگبری کشور بالغ بر 180 میلیون متر در سال است که از این رقم حدود 70 میلیون متر تولید می شود که 10 میلیون متر راهی بازارهای هدف صادراتی می شود و 60 میلیون متر در داخل کشور به مصرف می رسد.

    دولت واحدهای سنگبری را تجمیع کند
    رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران اضافه کرد: فرسودگی ماشین آلات و پراکندگی واحد های سنگبری به عنوان یک موضوع مهم محسوب می شود که دولت برای ساماندهی آنها می تواند نسبت به تجمیع اینگونه واحدها اقدام کند.
    وی توضیح داد: سنگ ایران در بازارهای جهانی از کیفیت و تنوع رنگ شناخته می شود، اما به دلیل ضعف ماشین الات و نبود بازاریابی مناسب، سهم خود را دربازارها بدست نیاورده است.
    گزارش های آماری پیشین حاکی از آن است که ارزش صادرات سنگ ایران سالیانه 250 تا 400 میلیون دلار است.

    الزام به تولید استاندارد با کمک ابزار قانون

    میرزائیان که سابقه پست مدیرکلی در وزارت معادن وفلزات دولت ششم را در کارنامه دارد گفت: موضوع تغییر روش انفجاری از معادن سنگ تزئینی به سیستم مکانیزه با ابزار قانونی محقق شد و امروز روش انفجاری در این بخش منسوخ شده است.
    وی تصریح کرد: چنانچه دولت دوازدهم به تولید استاندارد سنگ تزئینی و نما می اندیشد، لازم است با بهره گیری از ابزار قانون مانع از تولید غیر استاندارد شود و این مهم در گذشته نتیجه خود را داشت.

    تکلیف مغفول مانده از برنامه پنجم توسعه
    به گفته میرزائیان، براساس مفاد پنجمین برنامه توسعه کشور (96- 1392) قرار بود، سهمی از صندوق ذخیره ارزی برای واردات ماشین آلات جدید و به روز در بخش سنگ تزئینی و نما استفاده شود، اما در سالیان گذشته از این مهم غفلت شد و کماکان ماشین آلات فرسوده به فعالیت خود ادامه می دهند.
    وی یاداور شد: نوسازی و بهسازی ماشین آلات صنعت سنگ تزیینی و نما یک ضرورت است، چنانچه به حضور در بازارهای صادراتی می اندیشیم و این امر با دشواریهای خود روبروست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر