ترویج معدنکاری سبز با نگاه کارشناسی به قوانین زیست‌محیطی

عصر معدن- اعضای کمیته محیط‌زیست خانه معدن ایران در جلسه صبح امروز ابعاد برخی ضوابط زیست‌محیطی در بخش معدن را بررسی کردند.;

ترویج معدنکاری سبز با نگاه کارشناسی به قوانین زیست‌محیطی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، در جلسه کمیته محیط‌زیست خانه معدن ایران تبعات اجرای برخی ضوابط و مقررات زیست‌محیطی در بخش معدن و صنایع معدنی مورد بررسی قرار گرفت و اعضای این کمیته در راستای معدنکاری در چارچوب رعایت مسایل زیست محیطی پیشنهادهای خود را برای اصلاح برخی قوانین مطرح کردند.

    اگرچه براساس هدف‌گذاری اولیه برای تشکیل این کمیته قرار نیست قوانین محیط‌زیستی در این کمیته تصویب شود اما اعضای حاضر در کمیته محیط‌زیست خانه معدن ایران که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاه محیط‌زیست، پژوهشکده علوم محیطی، سازمان جنگل‌ها و مراتع و دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست حضور دارند، تلاش دارند برای ترویج معدنکاری سبز همزبانی و هماهنگی بین فعالان معدنی با تصمیمسازان محیط‌زیست کشور ایجاد شود.

    از این رو سعی دارند با توجه به تجارب خود در عرصه بخش معدن و محیط‌زیست ضوابط و قوانینی تدوین شود که در آینده هم محیط‌زیست و هم فعالان بخش معدن با مشکل جدی روبه‌رو نشوند. آن‌ها معتقدند می‌توان با هم‌اندیشی و همزبانی مقررات زیست‌محیطی را به سمتی سوق داد که علاوه بر قانونمند کردن فعالیت‌های معدنی، معدنکاران برای بازسازی معادن و تبدیل معادن متروکه به قطب‌های گردشگری تشویق شوند.

    محمدرضا بهرامن؛ رییس خانه معدن ایران در این جلسه با بیان اینکه ترویج معدنکاری سبز با نگاه کارشناسی شده به قوانین زیست‌محیطی محقق می‌شود، مطرح کرد: در مقطع کنونی مسایل زیست‌محیطی به عنوان ابرچالش‌های اقتصاد ایران یاد می‌شود و زمان آن رسیده که با تعامل و هماهنگی سازمان‌ها و تشکل‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به محیط‌زیست‌مان تلاش کنند و سیاست‌گذاری کنند. رسالت کمیته محیط‌زیست خانه معدن هم این است که با پیشنهادهای سازنده و نگاه کارشناسی به مسایل زیست‌محیطی، زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در بخش معدن فراهم شود.

    وی ادامه داد: در ضوابط محیط‌زیستی باید سعی شود تمامی مسایل از نقطه شروع فعالیت معدنی تا نقطه پایانی در نظر گرفته شود و در مقررات تمامی جوانب معدنکاری از مرحله استخراج تا فرآوری دیده شود. شرایط هر معدنی به لحاظ تنوع مواد معدنی در کشور متفاوت است و بهتر است در تدوین مواد قانونی این موضوع در نظر گرفته شود و شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست هم به آن توجه داشته باشد.

    به گفته بهرامن امروزه فعالان معدنی کشور با حساسیت بسیاری مباحث زیست‌محیطی را تعقیب می‌کنند و در تلاش هستند معدنکاری سبز در کشور را نهادینه کنند. بر اساس همین موضوع در کمیته محیط‌زیست سعی داریم پیشنهادهای معقولی در راستای معدنکاری سبز مطرح کنیم حتی اگر این پیشنهادها قوانین را برای بخش معدن سختگیرانه‌تر کند.

    در ادامه اسداله کشاورز؛ مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سیاست‌گذاران محیط زیستی برای قانون‌نویسی در بخش معدن در وهله اول باید تنوع مواد معدنی، شکل، مقدار ذخیره، تناژ و ویژگی‌های دیگر آن‌ها را جدی بگیرند و مسایلی که مربوط به اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی می‌شود را مد نظر داشته باشند. در برخی ضوابط و مقررات بخش معدن با صنایع معدنی اشتباه گرفته می‌شود در‌حالی‌که باید توجه داشته باشیم شرایط صنایع معدنی با شرایط معادن و مراحل استخراج آن تفاوت دارد.

    وی افزود: در برخی پروژه‌ها ممکن است فرآوری یک مواد معدنی به طور مثال طلا را از جوار معدن به مکانی دیگر منتقل کنند که اگر سیاست‌گذاران محیط‌زیست این نکته را نادیده بگیرند در آینده هم معدن و هم سازمان محیط‌زیست با چالش روبه‌رو می‌شود.
    کشاورز بیان کرد: از سویی بهتر است در تدوین ضوابط جدید محیط‌زیست، معیارهای منطقی برای استقرار واحدها و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی و حداقل فواصل مجاز برای استقرار آن‌ها تعیین شود. زیرا ما در بخش معدن و فعالیت‌های وابسته به آن تابع زمین و مکان هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر