رییس سازمان نظام مهندسی معدن:

رشد ۱۱ درصدی بخش معدن کشور در برنامه هفتم پیش‌بینی شد

عصر معدن- رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: رشد ۱۱ درصدی برای حوزه معدن کشور در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است که برای تحقق آن نیاز به رفع موانع موجود با همکاری مسوولان مربوطه است.;

رشد ۱۱ درصدی بخش معدن کشور در برنامه هفتم پیش‌بینی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، رضا بسطامی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در مشهد افزود: قوای سه گانه همکاری قابل توجهی برای رشد و توسعه معدن دارند، همکاری بین این سازمان با وزارت صنعت معدن و تجارت نیز مطلوب است، اما اعتقاد داریم که تشکیل وزارت مستقل برای معادن و صنایع معدنی می تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.

    وی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن ایران برنامه ویژه ای برای مهار تورم و رشد تولید دارد و از سال گذشته پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ویژه رییس جمهور بر موضوع توسعه و بهره‌برداری بیش از پیش، مستمر و مداوم حوزه معدن به‌ طور ویژه متمرکز شده‌ است.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به برخی اصلاحات در تمدید پروانه های بهره برداری از معادن گفت: مطابق با ماده 24 قانون معادن، در هر نوبت که پروانه بهره‌برداری معدن تمدید می شود، طبق قانون استعلام باید یکبار انجام شود، چرا که موارد تکرار استعلام‌گیری در حوزه معدن موجب بروز مشکلاتی برای معدن‌کاران در زمان تمدید پروانه شده است.

    وی اضافه کرد: تمامی برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن ایران در سامانه صنم بارگذاری می‌شود و همه‌ فرآیندهای آن شفاف است که در این راستا تا پایان سال 1402 تمامی موارد مرتبط با سازمان نظام مهندسی معدن ایران در مقابل دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

    بسطامی اظهار داشت: موضوع ارایه خدمات رفاهی به مهندسان معدن، معدن‌کاران و فعالان حوزه معدن در دستور کار سازمان نظام مهندسی معدن ایران قرار گرفته و در همین خصوص سامانه‌ای فعال شده است تا با نهایت تکریم و احترام از آنان و خانواده‌شان میزبانی شود.

    وی با اشاره به ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: این مکان خانه معدن‌کاران استان است، خراسان رضوی جزو برترین استانها در حوزه معدن به شمار می‌رود.

    رشد 11 درصدی بخش معدن کشور در برنامه هفتم پیش‌بینی شد

    خراسان رضوی جزو پنج استان برتر کشور در حوزه معدن

    مدیر کل دفتر بهره‌ برداری از معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: برنامه های خوبی در حوزه زیرساختهای معدن در سطح وزارتخانه و استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی طراحی و اجرا شده که امید است افتتاح ساختمان جدید بستر خوبی برای توسعه حوزه معدن باشد.

    مهدی حمیدی اظهار داشت: خراسان رضوی جزو پنج استان برتر کشور در حوزه معدن بوده و با توجه به ظرفیت بسیار بالای این استان در حوزه‌ های گردشگری و زیارت، باید نگاه ویژه ای به آن شود، همچنین خراسان رضوی در حوزه استخراج های معدنی در سطح کشور پیشگام است.

    وی بیان کرد: حضور 42 هزار عضو در سازمان نظام مهندسی معدن ایران یک امتیاز ویژه به شمار می رود و ما از ظرفیت تمامی معدن‌کاران و فعالان حوزه معدن در سراسر کشور به‌خوبی استفاده خواهیم کرد.

    حمیدی با اشاره به تفویض برخی اختیارات به سازمان نظام مهندسی معدن گفت: بسیاری از برنامه‌ها از جمله برگزاری آزمون‌ها، نقشه‌برداری پهبادی واعطای تسهیلات به سازمان نظام مهندسی معدن استان‌ها واگذار شده است، زیرا انجام کارهای تخصصی توسط متخصصان آن حوزه با اثربخشی‌ به مراتب بهتری همراه است.

    این مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باور داریم که باید در بحث ذخایر معدنی بهترین نوع مدیریت را با کمترین میزان استخراج و بیشترین میزان بهره‌وری داشته باشیم.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن ساتان را در نیمه دوم سال گذشته با هزینه 240 میلیارد ریال خریداری کردیم.

    حبیب الله ترشیزیان افزود: پس از انجام اقدامات لازم در بحث بازسازی از اسفندماه سال گذشته تاکنون، توانستیم ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی را همزمان با سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن عزیزمان افتتاح کنیم.

    800 محدوده معدنی به مزایده گذاشته می‌شود

    مدیر کل دفتر بهره برداری بهره‌ برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: به همه معادن تعطیل شده، اعلام می شود که اگر مجدد فعالیت خود را از سر بگیرند، مطمئن باشند که از حمایت دولت برخوردار خواهند بود، در این راستا تا پایان امسال 800 محدوده معدنی در کشور به مزایده گذاشته می شود.

    حمیدی اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم صدور مجوزهای معدنی سرعت گرفت که همین موضوع در واقعی شدن درآمدها و تبدیل آن از دلاری به ریالی موثر بوده است.

    وی خاطر نشان کرد: پارسال مجوز واردات 2 هزار دستگاه در حوزه معدن صادر شده است و در پنج ماهه نخست امسال نیز رقم خوبی در این بخش به ثبت رسیده است، ضمن اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صادرات محصول ایرانی در حوزه معدن را هم داشته‌ایم.

    این مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معتقدیم که طرح‌های بهره‌برداری حوزه معدن باید واقعی شود و امکانات متناسب با نیاز معدن‌کار تخصیص یابد.

    معاون امور معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برنامه انتقال آب از دریای عمان به این استان در حال انجام است که حوزه‌های مختلف از جمله معادن آبی را پوشش می‌دهد.

    محمد توکلی افزود: تا سال 1405 آب انتقالی از دریای عمان به معدن سنگان خواف خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر