قیمت های جهانی، بازار فولاد را منفی کرد

عصر معدن- روند معاملات فولادی ها در بازار سرمایه از روز گذشته منفی شد که علت آن به نوسان موجود در قیمت های بازار جهانی بر می گردد.;

قیمت های جهانی، بازار فولاد را منفی کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، مهدی ساسانی  به منفی شدن گروه فولادی‌ها در معاملات بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: تعداد زیادی از نمادها و شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه وابستگی مستقیم به قیمت جهانی دارند.

    وی ادامه داد: اتفاقات رخ داده در جنگ تجاری بین چین و آمریکا تأثیر منفی بر بازار جهانی داشته و اکثر قیمت‌ها در این بازار در 3 روز گذشته با افت همراه شدند.

    ساسانی افزود: بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس تحت تأثیر مسائل جهانی مانند قیمت نفت و فلزات قرار دارند و تأثیر روانی که در کوتاه مدت بر روی صنایع گذاشته می‌شود بر روی تابلوی بورس مشهود است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تأثیر نهایی این اتفاق در بازار زمانی مشخص می‌شود که قیمت‌های جهانی به ثبات برسند، گفت: در این زمان باید بررسی کرد که آیا تغییر قیمت‌های جهانی بر روی صورت مالی این گروه‌ها تأثیر می‌گذارد یا نه، چیزی که اکنون شاهد آن هستیم تأثیر کوتاه مدت مسائل جهان بر بازار است که زیاد دوام ندارد و دوباره بازار به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.

    وی با بیان اینکه گزارش‌های منتشر شده از تنوع خرید شرکت‌های فولادی نشان دهنده دور زدن تحریم‌ها از سوی این شرکت‌ها است، اظهار داشت: زمانی که گزارش فروردین و اردیبهشت شرکت‌ها را نگاه می‌کنیم شاهد میزان مناسب فروش و صادرات آنها هستیم و این موضوع نشان می‌دهد تحریم‌ها تأثیری در بازار نداشته است.

    ساسانی با تاکید بر تعویق تحریم پتروشیمی‌ها گفت: با توجه به اینکه پتروشیمی‌ها بر روی صادرات محصولات خود حساب باز کردند بنابراین تعویق آن می‌تواند تا حد زیادی بر روند بازار تأثیرگذار باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: لغو تحریم پتروشیمی‌ها به لحاظ روانی می‌تواند تأثیر ویژه ای بر بازار داشته باشد اما کاهش قیمت جهانی و دلار هم تا حدودی بر روند بازار تأثیر منفی دارد.

    وی با بیان اینکه در مقطع فعلی نباید در انتظار موقتی بودن افت یا رشد بسیار بالا این شرکت‌ها بود، گفت: بازار یک اصلاح موقتی خواهد داشت و با برگزاری مجامع و تقسیم سود دوباره قیمت‌ها به لحاظ ریالی متعادل می‌شوند.

    تأثیر قیمت جهانی بر مسیر معاملات فولادی‌ها

    مصطفی امیدقائمی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این زمینه گفت: قیمت جهانی بر روند بازار بی تأثیر نبوده و بر مسیر معاملات فولادی و فلزی‌ها تأثیرگذار بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده شرکت‌ها قادر به دور زدن تحریم‌ها و ادامه روند صادرات در بازار بودند.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه روند معاملات فولادی‌ها در بازار سرمایه را این گونه بیان کرد: این موضوع بستگی به این دارد که آیا دولت برخی تمهیدات را در نظر می‌گیرد یا خیر؟ یارانه‌هایی که به شرکت‌های فولادی اختصاص می‌یابد تا حدودی بر روند فعالیت این صنعت تأثیرگذار است در صورتی که وضعیت به همین صورت باشد روند شرکت‌های فولادی مثبت خواهد بود اما با تغییر نرخ جهانی، فولادی‌ها با درگیری‌های جدیدی مواجه می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر