ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی ایران به ۷.۵ میلیارد دلار رسید

عصر معدن - بر پایه اطلاعات موجود در مدت مورد بررسی ۵۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۹۰۳ تن کالای معدن و صنایع معدنی کشور به بازارهای صادراتی ارسال شد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ افت ۱.۳ درصدی دارد .;

ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی ایران به ۷.۵ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از عصر ایران، برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت 10 ماهه ( منتهی به دی ) 96 مجموع ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی به رقم هفت میلیارد و 587 میلیون دلار رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد 4.6 درصدی دارد.

    به گزارش عصرایران به نقل از ایرنا، بر پایه اطلاعات موجود در مدت مورد بررسی 53 میلیون و 337 هزار و 903 تن کالای معدن و صنایع معدنی کشور به بازارهای صادراتی ارسال شد که نسبت به مدت مشابه در سال 95 افت 1.3 درصدی دارد .

    همچنین در مدت مزبور 9 میلیون و 553 هزار و 422 تن کالای معدن و صنایع معدنی به ارزش بیش از چهار میلیارد و 464 میلیون دلار وارد کشور شد.

    میزان واردات در مدت 10 ماهه امسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب 78.7 و 32.4 درصد در مقایسه با دوره مشابه افزایش نشان می دهد.

    ** زنجیره فولاد شاگرد اول صادرات


    بر اساس آمار مربوطه، بیشترین میزان صادرات در مدت این گزارش به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به وزن هفت میلیون و 275 هزار و 723 تن به ارزش 2 میلیارد و 712 میلیون دلار اختصاص داشت که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره 10 ماهه 95 ( منتهی به دی ) به ترتیب 29 و 11 درصد افزایش نشان می دهد.

    میزان صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط در دوره 9 ماهه امسال ( منتهی به آذر) 6 میلیون و 370 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 342 میلیون و 96 هزار دلار ثبت شده بود.

    دوره 9 ماهه 96 نسبت به مدت مشابه در سال 95 در زمینه صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 23 و سه درصد رشد داشت .

    ** صدور انواع محصولات سفال، کاشی و سرامیک

    صادرات انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی در مدت 10 ماهه امسال بیش از 6 میلیون تن به ارزش 886 میلیون دلار تحقق یافت که در بین سایر اقلام از نظر ارزش پس از زنجیره فولاد بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است .

    بر اساس آمار گمرک، میزان صادرات انواع محصولات سفال، آجر، کاشی و سرامیک از نظر وزن و هم ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال افت 29 درصدی دارد.

    صدور انواع محصول سفال، آجر، سرامیک و کاشی در مدت 9 ماهه 96 به میزان پنج میلیون و 999 هزار تن به ارزش 884.4 میلیون دلار بود که از نظر وزن و هم ارزش در مقایسه با دوره مشابه کاهش 23 درصدی داشت .

    ** رشد صادرات سنگ آهن

    میزان صادرات سنگ آهن در مدت 10 ماهه امسال به رقم 15 میلیون و 893 هزار و 209 تن رسید که ارزش آن 877 میلیون دلار بود که از لحاظ وزن افت 2 درصدی داشت، اما از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد رشد دارد.

    برابر آمار مزبور پس از زنجیره فولاد، انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی، سنگ آهن از نظر ارزشی سومین کالای صادراتی شاخص در دوره این گزارش محسوب می شود.

    بر پایه آمار گمرک در مدت 9 ماهه امسال ( منتهی به آذر) 14 میلیون و 313 هزار تن سنگ آهن به ارزش 797 میلیون و 23 هزار دلار صادر شد که از نظر وزن و ارزش سه و 52 درصد در مقایسه با 9 ماهه 95 رشد دارد .

    ** سهم وزنی و ارزشی صادرات و واردات معدن و صنایع معدنی

    مقایسه سهم صادرات معدن و صنایع معدنی در دوره 10 ماهه امسال با کل صادرات غیر نفتی نشان می دهد که از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب سهم 51 و 20.5 درصدی را به خود اختصاص داده است .

    همچنین در زمینه واردات نیز سهم معدن و صنایع معدنی در مدت این گزارش از لحاظ وزن و ارزش نسبت به کل واردات کشور به ترتیب 31 و 10.4 درصد را از آن خود ساخت.

    علاوه بر این در دوره 9 ماهه امسال ( منتهی به آذر) سهم بخش معدن و صنایع معدنی از کل صادرات از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 55 و 22 درصد ثبت شد .

    به گزارش ایرنا، پیش از این ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود 60 میلیارد تن اعلام شد که حدود 40 میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است .

    ارزش ذخایر معدنی کشورمان افزون بر 770 میلیارد دلار برآورد شده بود .

    ایران از نظر ذخایر شناسایی شده در جهان جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده و از لحاظ تنوع با اعلام وجود 68 نوع ماده معدنی رتبه دهم را در دنیا دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر