اعطای انحصار صادرات سیمان به تولیدکنندگان

عصر معدن- انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: براساس نامه وزیر صنعت به رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، از نیمه خرداد تا پایان شهریور ماه امسال صرفا شرکت‌های تولیدکننده سیمان یا نمایندگان آنها مجاز به صادرات هستند.;

اعطای انحصار صادرات سیمان به تولیدکنندگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، به گزارش روز سه شنبه انجمن مزبور حاکی است، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل گمرک آورده است، نظر به ضرورت ساماندهی سیمان، واحدهای تولیدی و جلوگیری از رقابت منفی صادرکنندگان و همچنین بنا به درخواست انجمن صنفی مزبور، این اقدام انجام شود.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت به تازگی اعلام کرد: پارسال بالغ بر 13.5 میلیون تن صادرات سیمان تحقق پیدا کرد، این در حالی است که سال‌های 93 و 94 به حدود 19 میلیون تن صادرات در این بخش دست یافتیم.

    آمارهای منتشر شده حاکی است: اکنون بیش از 70 کارخانه سیمان کشور ظرفیت بالغ بر 88 میلیون تن دارند و انتظار می‌رود در افق 1404 توان این بخش به 120 میلیون تن برسد.

    بر اساس نامه مزبور، تصمیمگیری در مقاطع زمانی بعدی نیازمند بررسی و کنترل بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

    «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان پیرامون چشم‌انداز صنعت سیمان در سال 98 گفته بود: سال 98 (صنعت سیمان خاکستری نی‌ریز) یک کارخانه سیمان دیگر با ظرفیت یک میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد.

    همچنین با توجه به بودجه 98 انتظار نمی‌رود بازار بهتری از سال 97 داشته باشیم. در زمینه صادرات هم چنانچه تحریم‌ها ادامه داشته باشد، آثار منفی آن بیشتر متوجه صنعت سیمان خواهد شد.

    وی پیش بینی کرد: حدود 2 تا 3 درصد تولید سال 98 نسبت به 97 کاهش پیدا کند. هرچند که انتظار می‌رود تولید و صادرات در حد 97 باقی بماند.

    درخواست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که دیگر مجوزی برای احداث کارخانه سیمان صادر نشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر