عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد:

لزوم عرضه کامل آهن اسفنجی در بورس

تولید آهن اسفنجی ۳۰ میلیون تن

عصر معدن- عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه موضوع نامه انجمن فولاد به بورس مربوط به عرضه آهن اسفنجی در بورس است، گفت: به واسطه عدم عرضه کامل آهن اسفنجی در بورس از سوی تولیدکنندگان این حوزه، شاهد بالا رفتن قیمت این محصول هستیم.;

لزوم عرضه کامل آهن اسفنجی در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، سید رضا شهرستانی بیان اینکه موضوع اصلی نامه ارسالی و مکاتبه انجمن فولاد با بورس کالا مربوط به عرضه کامل آهن اسفنجی در بورس است، گفت: به واسطه عدم عرضه کامل آهن اسفنجی در بورس از سوی تولیدکنندگان این حوزه، شاهد بالا رفتن قیمت های این محصول هستیم، از این رو خواسته انجمن، عرضه کامل در بورس است.

    شهرستانی با تاکید و تایید سیاست عرضه کامل زنجیره فولاد در بورس کالا اظهار داشت: انجمن موافق عرضه از صفر تا صد زنجیره فولاد در بورس کالا است، به این شرط که تفاوتی میان شرکت ها گذاشته نشود. به بیان ساده تر می‌بینیم که بسیاری از شرکت های خصولتی برای تامین مواد اولیه خود نظیر آهن اسفنجی قراردادهای بلندمدتی مطابق با درصدی از نرخ های شمش فولاد خوزستان در کدال دارند. این مسئله مزیتی برای شرکت های مذکور محسوب می شود درحالی که سایر شرکت ها باید با رقابت در بورس مواد اولیه خود را تامین کنند.

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: موضوع بعدی این است که کلیه آهن اسفنجی تولیدی در بورس عرضه نمی شود و شاهد عرضه قطره چکانی این محصول از سوی تولیدکنندگان هستیم. همین مسئله سبب شده شاهد رقابت در بورس باشیم که این رویه و عدم عرضه های مطلوب آهن اسفنجی، قدرت رقابت را برای تولیدکنندگان کوچک به ویژه تولیدکنندگان القایی سخت می‌کند.

    به گفته این عضو هیئت مدیره انجمن فولاد، افزایش قیمت آهن اسفنجی محرکی برای رشد قیمت قراضه نیز بوده است و واحدهای کوچک تر را با مشکل مواجه کرده است.

    وی ادامه داد: خواسته اصلی انجمن فولاد عرضه کامل و مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا به منظور تامین نیاز واحدهای مصرف کننده با نگاه به واحدهای کوچک و القایی ها است و برای این کار در ابتدا باید تمامی قراردادهای بلند مدت واحدهای بزرگ و خصولتی لغو شود و همه واحدها به صورت برابر و در یک رقابت سالم اقدام به تامین نیاز خود کنند.

    ایمیدرو باید دست به کار شود

    شهرستانی پیشنهاد داد: بهتر است که ایمیدرو به این دلیل که واحدهای احیا مستقیم عمدتا تابعه این سازمان هستند، عرضه واحدهای زیرمجموعه را مدیریت و کنترل کند. به این معنا که به ازای عرضه هر مقدار شمش در بورس کالا 120 درصد آن آهن اسفنجی نیز در همان هفته عرضه شود. از سوی دیگر قیمت های اعلامی از سوی شرکت ها باید 95 درصد نرخ های جهانی باشد که در این صورت قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا می‌کنند.

    این عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ضمن تاکید این موضوع که انجمن موافق عرضه کلیه زنجیره فولاد در بورس کالا بدون هیچ تبعیضی است، گفت: به این شرط که تمام محصولات و به صورت کامل در بورس عرضه شود. عرضه های قطره چکانی تولیدکنندگان عامل افزایش قیمت هاست و درصورت عرضه کامل محصولات رقابت سالم و شفافی شکل خواهد گرفت.

    وی در خاتمه اظهار کرد: تولید آهن اسفنجی کشور بیش از 30 میلیون تن است و پیشنهاد این است که با احتساب واحدهای خود مصرفی هر میزان که باقی ماند در بورس عرضه شود و با این اقدام بازار متعادل می شود؛ لذا مشکل انجمن با عرضه‌های مدیریت شده واحدهاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر