چین در سودای سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن گینه

عصر معدن- سیماندائو، یک رشته کوه ۱۱۰ کیلومتری از تپه ها در اعماق کشور گینه در آفریقای غربی، دارای بزرگترین ذخایر سنگ آهن دست نخورده در جهان است که می تواند زنجیره تأمین جهانی ماده اولیه ساخت فولاد به عنوان دومین کالای تجاری پس از نفت خام را در جهان دوباره شکل دهد.;

چین در سودای سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن گینه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد ایران، این ذخیره عظیم، سرمایه گذاران جهانی را به ویژه در چین مجذوب خود کرده است، اما استخراج این ماده معدنی یک چالش سخت است که با خطرات عدم اطمینان فنی، سرمایه ای و سیاسی گره خورده است.

    گفته می شود این بزرگترین معدن با بهترین کیفیت سنگ آهن در جهان محسوب می شود. برخی کارشناسان صنعتی پیش بینی می کنند این معدن می تواند سالانه 150 میلیون تن سنگ آهن، معادل 7 درصد تولید جهانی در سال 2019 تولید کند. توسعه این ذخایر می تواند سالانه میلیاردها دلار صرفه جویی برای چین به عنوان بزرگترین کشور فولادساز جهان به دنبال داشته باشد.

    اما ایجاد زیرساخت های لازم در گینه، که از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در بین 186 کشور از نظر صندوق بین المللی پول در رتبه 160 ام قرار دارد نیز میلیاردها دلار هزینه دارد.

    برای عملیاتی شدن پروژه سیماندائو، نیاز به احداث راه آهن و بندر به اندازه بزرگترین پروژه زیرساختی در آفریقا است و سرمایه گذاران تمایلی به صرف این حجم از پول و نقدینگی در سیماندائو ندارند زیرا خطر سقوط قیمت ها وجود دارد.

    پروژه سیماندائو طی دو دهه گذشته تا حد زیادی متوقف شده بود که نشان دهنده پیچیدگی های سیاسی، اختلافات مربوط به حقوق معادن، نگرانی در مورد هزینه ها و فشارهای رقبای صنعتی است.

    با وجود همه گیری ویروس کرونا، قیمت سنگ آهن در سال جاری همچنان در حال افزایش است و در 19 آگوست به 128.80 دلار در هر تن رسیده بود که بالاترین سطح شش ساله است و از آن زمان تاکنون روی 120 دلار معلق مانده و در نوسان است.

    یک تحلیلگر صنعت فولاد در چین گفت: اگر سیماندائو شروع به کار کند، می تواند 40 تا 50 دلار در هر تن افت قیمت جهانی سنگ آهن را به همراه داشته باشد.

    از ماه مه، شرکت بائواستیل در تلاش است تا کنسرسیومی از سازندگان فولاد را به سرمایه گذاری در سیماندائو هدایت کند، اما این پروژه مطمئنی به شمار نمی آید.

    شرکت های چینی سابقه ضعیفی در سرمایه گذاری در استخراج معادن خارجی دارند. نمونه بارز آن پروژه آهن سینو در استرالیا است که پس از آنکه شرکت دولتی سیتیک چین 450 میلیون دلار برای 25 سال حق استخراج معدن سنگ آهن در کیپ پرستون را در سال 2006 پرداخت، به دلیل تاخیرهای مکرر تولید و سرمایه گذاری های سرسام آور، به سرعت به یک گودال پول تبدیل شد.

    یک سرمایه گذار ارشد صنعت انرژی گفت: سیماندائو "برای هماهنگی طرف های مختلف، تقسیم منافع و خطرات" به یک معامله گر حرفه ای نیاز دارد. این سرمایه گذار گفت، بدون توانایی جلب همه طرف ها برای همکاری و شکل گیری یک مدل تجاری پایدار، توسعه سیماندائو امکانپذیر نمی شود. 

    دولت گینه نیز به دنبال استفاده از پروژه سیماندائو برای گسترش زیرساخت های داخلی است و خواستار احداث راه آهن 650 کیلومتری ترانس گینه و بندر آبهای عمیق و همچنین امکانات حمایتی است. این به معنای یک سرمایه گذاری عظیم برای توسعه دهندگان سیماندائو است. چنین ساخت و ساز عظیمی به معنای دوره سرمایه گذاری طولانی مدت است.

    تحلیلگران معتقدند که ساخت و ساز و شروع تحویل سیماندائو ممکن است هشت سال طول بکشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر