صادرات بالغ بر ۵ میلیون تن فولاد تا پایان مرداد ماه

عصر معدن- طبق آمار، طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر پنج میلیون تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای همه مقاطع، محصولات و شمش و آهن اسفنجی کاهشی رقم خورده است؛ این در حالیست که تا پیش از این صادرات اقلام فولادی روندی صعودی داشت، اما طی دو ماه اخیر روندی نزولی طی کرده است.;

صادرات بالغ بر ۵ میلیون تن فولاد تا پایان مرداد ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی پنج ماهه نخست امسال یک میلیون و 18 هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به یک میلیون و 134 هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.

    پس از آن صادرات محصولات فولادی نیز 17 درصد نسبت به پنج ماهه سال گذشته کاهش یافته و از یک میلیون و 399 هزار تن صادرات در پنج ماهه 1400 به یک میلیون و 166 هزار تن در مجموع پنج ماهه 1401 رسیده است.

    در پنج ماهه نخست امسال، دو میلیون و 478 هزار تن شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شد که به نسبت سه میلیون و 79 هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال 1400، کاهش 20 درصدی داشته است. 

    در مجموع صادرات مقاطع تخت فولادی نیز در پنج ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ است. کل مقاطع تخت فولادی صادر شده در مدت مذکور سال جاری با کاهش 44 درصدی نسبت به میزان صادرات آن در پنج ماهه سال گذشته به 148 هزار تن رسیده است. طی پنج ماه نخست سال گذشته در مجموع 265 هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده بود.

    در نهایت بیشترین افت صادرات فولادی‌ها مختص آهن اسفنجی است که 57 درصد کاهش یافته، در حالی که تا اردیبهشت ماه صادرات آن صفر بوده است.

    این در حالیست که تا رشد 200 درصدی صادرات هم در نیمه نخست سال گذشته رقم خورده بود اما میزان صادرات آهن اسفنجی در سال جاری کمتر و کمتر می‌شود.

    طی پنج ماهه 1401 در مجموع 213 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که 57 درصد کمتر از میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته است. در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته 490 هزار تن از این محصول معدنی صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر