آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد:

افزایش تقاضای جهانی برای زغال سنگ در سال آینده

عصر معدن- آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای زغال سنگ پس از کاهشی که در سال ۲۰۲۰ داشت، تحت تاثیر احیای اقتصادی و افزایش مصرف برق و تولید صنعتی، سال میلادی آینده ۲.۶ درصد رشد می کند.;

افزایش تقاضای جهانی برای زغال سنگ در سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی در گزارش زغال سنگ 2020 اعلام کرد تقاضا برای زغال سنگ حرارتی و متالورژیک در مقایسه با 7.243 میلیون تن در سال 2020، به 7.432 میلیون تن در سال 2021 رشد خواهد کرد.

    تقاضای جهانی برای زغال سنگ امسال به دلیل همه گیری ویروس کرونا که میزان مصرف را محدود کرد، پنج درصد کاهش یافت.

    طبق گزارش این آژانس، در فاصله سال 2018 تا 2020 تقاضای جهانی برای زغال سنگ با نرخ بی سابقه هفت درصد معادل 500 میلیون تن کاهش پیدا می کند که ناشی از همه گیری ویروس کرونا و تلاش کشورهای جهان برای روی آوردن به منابع انرژی پاکتر بوده است.

    کی سوکه ساداموری، مدیر امنیت و بازارهای انرژی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد پیش از همه گیری انتظار می رفت تقاضا برای زغال سنگ در سال 2020 بهبود کوچکی داشته باشد اما شاهد بزرگترین کاهش مصرف زغال سنگ از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده ایم.

    اگرچه حتی آمریکا و اروپا در سال 2021 ممکن است برای نخستین بار در یک دهه گذشته با افزایش مصرف زغال سنگ روبرو شوند اما تقاضا در سال 2021 هممچنان کمتر از سطح سال 2019 خواهد بود و آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد میزان مصرف زغال سنگ تا سال 2025 روند یکنواختی پیدا کرده و به 7.4 میلیارد تن برسد.

    به گفته ساداموری،  تا سال 2025 تجدیدپذیرها احتمالا از زغال سنگ به عنوان بزرگترین منبع جهانی برق جلو خواهند زد و گاز طبیعی جای زغال سنگ را به عنوان دومین منبع اصلی بزرگ انرژی پس از نفت خواهد گرفت.

    اما از آنجا که انتظار می رود تقاضا برای زغال سنگ در اقتصادهای بزرگ آسیایی ثابت ماند یا حتی رشد کند، هیچ نشانه ای از این که مصرف زغال سنگ به سرعت ضعیف خواهد شد وجود ندارد و بازارهای آسیایی 75 درصد از تقاضای جهانی برای زغال سنگ را تشکیل می دهند.

    زغال سنگ عامل کلیدی انتشار دی اکسید کربن است و دولتهای سراسر جهان متعهد شده اند در چند دهه آینده از نظر انتشار کربن به سطح خنثی برسند از جمله چین که برای رسیدن به سطح کربن خنثی پیش از سال 2060 هدف گذاری کرده است.

    بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد پس از این که دولت چین برنامه اقتصادی پنج ساله بعدی خود (2025-2021) را در مارس منتشر کرد، پیش بینی خود از تقاضا برای زغال سنگ در سال 2025 را بازبینی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر