چوب حراج سهامداران فولادی با وجود رشد درآمدزایی شرکت‌ها

عصر معدن- از ابتدای سال جاری تاکنون ارزش فروش محصولات این شرکت‌ها به ترتیب در فولاد مبارکه اصفهان ۱۲۴ درصد، فولاد خوزستان ۱۳۷ درصد و ذوب آهن اصفهان ۱۵۸ درصد رشد داشته است.;

چوب حراج سهامداران فولادی با وجود رشد درآمدزایی شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، به این آمار دقت کنید؛ بررسی ارزش معاملات شرکت‌های بزرگ فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون ارزش فروش محصولات این شرکت‌ها به ترتیب در فولاد مبارکه اصفهان 124 درصد، فولاد خوزستان 137 درصد و ذوب آهن اصفهان 158 درصد رشد داشته است. همچنین ارزش معاملات فولاد خراسان و فولاد کاوه جنوب کیش به ترتیب رشد 265 و 199 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته ثبت کرده اند.

    این افزایش ارزش معاملات در شرکت‌های مذکور در حالی طی نزدیک به 7 ماه به ثبت رسیده که حجم معاملات همه این شرکت‌ها طی سال جاری در بورس کالا با رشد مطلوبی نسبت به سال گذشته همراه شده؛ به طوری که حجم فروش فولاد مبارکه 29 درصد، فولاد خوزستان 15 درصد و ذوب آهن اصفهان 25 درصد رشد داشته و دو شرکت فولاد خراسان و فولاد کاوه جنوب کیش نیز به ترتیب رشد 71 درصد و 38 درصدی را در فروش محصولات خود به ثبت رسانده اند.

    آماری قابل تامل که حکایت از روند رو به رشد درآمد‌های حاصل از فروش محصولات و به تبع آن رشد سودآوری شرکت‌های مذکور در سال جاری دارد.

    این روند افزایشی در ارزش معاملات شرکت‌های مذکور در حالی است که به مدد رشد جهانی قیمت‌ها و افزایش بهای ارز در کشور، روند مطلوب سودآوری فولادی‌ها در ماه‌های پیش رو قطعی است.

    اما این آمار‌ها در حالی نوید شرایط مثبت سودآوری را در شرکت‌های فولادی مذکور می‌دهد که در بازار سهام، روند معاملات سهام آن‌ها خلاف این آمار را نشان می‌دهد.

    تاجایی که سهام فولاد مبارکه و دیگر هم گروهانش این روز‌ها با افت قیمت و تشدید صف فروشندگان همراه شده اند. حال آنکه با وجود پیش بینی تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه رشد سودآوری شرکت‌های فولادی برای سال جاری و نیز سال آینده با نرخ مطلوبی ادامه دار خواهد بود. اما معلوم نیست فروش سهام شرکت‌های دارای بنیاد قوی و روند رو به رشد درآمدزایی و سودآوری با چه منطق اقتصادی برای سهامداران مطابقت دارد که در قیمت‌های فعلی این چنین در صف فروشندگان نشسته و چوب حراج به سرمایه خود زده اند؟

    در نقشه زیر که نمای کلی از وضعیت بازار سهام است، نتیجه فروش بی حساب و کتاب و هیجانی سهام شرکت‌ها از جمله سهام فولادی در صف فروش بدون ارزیابی و تحلیل روند سودآوری شرکت‌ها در برآورد سودآوری آن‌ها به وضوح قابل مشاهده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر