صادرات فلزات و سنگهای گرانبها ۲۵ درصدی افزایش یافت

عصر معدن- براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت ۹ ماهه نخست امسال ارزش صادرات فلزات و سنگ های گرانبها ( طلا، نقره و ..) به رقم بیش از ۱۰۰هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۵ درصدی را نشان می دهد.;

صادرات فلزات و سنگهای گرانبها ۲۵ درصدی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بر پایه جداول آماری تجارت خارجی کشور، میزان وزنی صادرات فلزات و سنگ های گرانبها رقم 45.8 تن بود که در مقایسه با 9 ماهه پارسال ( منتهی به آذر ) رشد بیش از سه هزار و 235 درصدی دارد.
    آمارهای رسانه ای حاکی از آن است که حجم تجارت جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی سالانه بالغ بر یک هزار میلیارد دلار است، اما ایران سهم ناچیز سالیانه حدود پنج صدم درصد از این رقم را دارد.
    همچنین میزان واردات اقلام یاد شده در مدت مورد بررسی به رقم 90 هزار دلار رسید که در مقایسه با 9 ماهه سال 96 ( منتهی به آذر ) به میزان 301 درصد رشد را ثبت کرد .
    برپایه آمار گمرک 70 تن فلزات و سنگهای گرانبها در 9 ماهه امسال وارد کشور شد که در مقایسه با دوره مشابه سال 96 رشد 878 درصدی داشت.
    بررسی های آماری نشان می دهد که ایران دارای یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد منابع طبیعی و ذخایر دنیا است، اما نتوانسته یک درصد تجارت جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را از آن خود سازد.
    صادرات سنگ قیمتی و نیمه قیمتی ایران اغلب به شکل خام است و سنگ‌های فرآوری شده سهم چندانی بدلیل نداشتن ماشین آلات روز دنیا در صادرات این بخش ندارند.
    کشورهای ترکیه و تایلند به ترتیب سالیانه 20 و 40 میلیارد دلار درآمد از محل صادرات سنگ قیمتی و نیمه قیمتی دارند، در حالی که توانمندی و قابلیت های ایران با این کشورها قابل مقایسه نیست.
    مجموع صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در مدت 9 ماهه امسال بیش از هفت میلیارد و 288.1 میلیون دلار ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد یک درصدی دارد.
    همچنین میزان وزنی صادرات معدن وصنایع معدنی در مدت این گزارش افزون بر 44 میلیون و 721.5 هزار تن است که در مقایسه با 9 ماهه پارسال 10 درصد کاهش نشان می دهد.
    میزان صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در دوره مربور بالغ بر 22 درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و از لحاظ وزنی هم سهم 51 درصد از کل را داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر