بازار سنگ آهن در چه حال است؟

عصر معدن- آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی در چین ۶۵ سنت رشد روزانه داشت و به ۱۰۴.۱ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید.;

بازار سنگ آهن در چه حال است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد ایران، بانک مرکزی چین نرخ تسهیلات وام میان مدت یک ساله را از 2.65 درصد به 2.50 درصد کاهش داد که نشان می دهد دولت ممکن است تلاش های خود را برای تقویت سریع تر بهبود اقتصادی افزایش دهد.

    از طرفی برخی از فعالان بازار اظهار داشتند که سیاست خاصی در زمینه کنترل تولید وجود ندارد از این رو تمایل به خرید سنگ آهن بهتر شده است.

    به طور کلی بازار فلزات در سال 2023 با مشکل مواجه شده اند، زیرا شور و شوق اولیه سرمایه گذاران مبنی بر اینکه پایان سیاست های مخرب کووید صفر چین به بهبود مصرف کمک می کند، تضعیف شد و داده ها نشان می دهد که بهبود شتاب چندانی ندارد. همچنین بحران تضعیف بخش املاک، به ویژه برای بازار سنگ آهن، اثر منفی چشمگیری داشته است.

    رشد تولید سنگ آهن هند

    تولید سنگ آهن هند در هفت ماه اول سال 2023 نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش یافته است. کل تولید در ژانویه تا ژوئیه امسال به 169 میلیون تن رسید که نزدیک به 20 میلیون تن افزایش نسبت به 150.9 میلیون تن در دوره مشابه سال گذشته داشت.

    تولید سنگ آهن هند در سال 2022 به حدود 250 میلیون تن رسید که رشد چشمگیری داشت در حالی که تولید فولاد خام در سال گذشته 6 درصد افزایش داشت.

    انتظار می‌رود تولید فولاد خام هند در سال مالی جاری حدود 10 میلیون تن افزایش یابد و طبق برآوردهای استیل مینت، به لطف افزایش تولید در غرب هند، تولید سنگ آهن احتمالاً حدود 20 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

    واردات سنگ آهن چین بالا می رود

    مجموعه ای از داده های اقتصادی ضعیف در چین بر قیمت سنگ آهن فشار می آورد، در حالی که در تلاش است تا بالای سطح روانی کلیدی 100 دلار در هر تن باقی بماند.

    با این حال، روند شاخص‌های بخش املاک چین هنوز به کاهش قابل توجه حجم واردات این ماده اولیه اصلی فولادسازی منجر نشده است. تحلیلگران برآورد کرده اند که واردات در ماه آگوست به 100 میلیون تن خواهد رسید که این اولین باری است که از زمان آمار 100.23 میلیون ماه مارس چنین رشدی داشته است. این احتمال وجود دارد که واردات سنگ آهن نسبت به 93.48 میلیون تن ژوئن که کمترین میزان از آوریل بود، افزایش یابد.

    ممکن است کاهش قیمت سنگ آهن در هفته‌های اخیر، تجار و کارخانه‌های فولاد را تشویق به تقویت واردات کند. همچنین این امید نیز وجود دارد که پکن اقدامات محرکی را برای تقویت نه تنها بخش املاک، بلکه سایر صنایع وابسته به فولاد مانند تولید و زیرساخت‌ها افزایش دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر