توازنی بین میزان تولید سنگ و صادرات وجود ندارد

عصر معدن- رییس انجمن سنگ ایران ضمن نامتوازن دانستن میزان تولید و صادرات این بخش گفت: میزان استخراج سنگ سالیانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن است درحالی که سهم ناچیزی راهی بازارهای صادراتی می شود و رقبا در این عرصه از کشورمان پیشی گرفته اند.;

توازنی بین میزان تولید سنگ و صادرات وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، کارنامه صنعت سنگ نشان می‌دهد که درگذشته به دلیل ضعف فناوری در این صنعت، رویکرد صادراتی تمرکز بر صدور سنگ به شکل کوب (قله) داشت، ولی امروز با افزایش نوسازی و تجهیزات واحدهای فرآوری در این عرصه، وضعیت متفاوت است و سال 97 بالغ بر 581 هزار تن سنگ کار شده (بریده شده) به 69 کشور صادر شد که ارزش اعلامی آن 144 میلیون دلار ثبت شده و در مقایسه با سال 96 عملکردش دارای رشد 14 درصدی است.

    ابوالقاسم شفیعی در همایش شاخه کارآفرینان جوان صنعت سنگ در دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: امروز ظرفیت واحد های تولید سنگ تزئینی و ساختمانی به ارقام 27 تا 30 میلیون تن رسیده و با وجود بهره مندی از 800 کارخانه مجهز به ماشین آلات روز، در بازارهای صادراتی سهم چندانی نداریم.

    آمارهای سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) گویای آن است که پارسال در زمینه صادرات انواع سنگ و محصولات مرتبط با کاهش 19 درصدی نسبت به سال 96 به رقم 342.1 میلیون دلار دستیافتیم، در زمینه واردات هم با افت 47.6 درصدی رقم 39.1 میلیون دلار ثبت شد.

    رییس انجمن سنگ معتقد است: ایران چهارمین تولید کننده سنگ جهان محسوب می شود، اما در بخش صادرات بین 20 کشور جای گرفته، درحالی که بسیاری از سنگ های ایران از نظر رنگ و کیفیت در دنیا مشابه ندارد.

    وی یادآور شد: شمار واحد های سنگبری کشور بیش از 6 هزار واحد ثبت شده، اما بالغ بر یک‌هزار و 200 تا 300 واحد فعال محسوب می شوند.

    شفیعی خاطرنشان ساخت: میزان جمعیت کشورهای عضو اکو و CIS که به عنوان همسایگان و در موقعیت پیرامونی ایران قرار دارند، بالغ بر 800 میلیون نفر است، اما از این بازار گسترده تاکنون سهم متناسبی را بدست نیاورده ایم.

    وی ضمن انتقاد از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بستر سازی برای ارتقای علمی دانشجویان در گرایش به رشته معدن و تعریف یک شاخه به عنوان سنگ های تزئینی و ساختمانی گفت: امروز در کشوری مانند ایتالیا برای این رشته برنامه ریزی لازم صورت گرفته،اما در ایران باوجود همه گونه همکاری از سوی این انجمن از نظر تعریف سرفصل های درسی و واحد های مربوطه، وزارتخانه یاد شده استقبالی نشان نداده است.

    همچنین احمد شریفی دبیر کل انجمن مزبور در این همایش افزود: نباید مرتب از دولت در ارتباط با کمبود بوجه تحقیقات و پژوهش در دانشگاه ها گلایه کرد، زیرا امروز 20 درصد از حقوق دولتی معادن برای فعالیت در زمینه پژوهش و تحقیقات مورد پذیرش قرار دارد و پارسال میزان حقوق دولتی بالغ بر دو هزار و 500 میلیارد تومان بوده و امسال یکهزار و 500 میلیارد تومان است.

    وی خاطرنشان ساخت: یکهزارم از میزان منابع پیش بینی شده برای فعالیت های معدنی و تحقیقات و پژوهش های مورد نظر صرف نشده و این درحالی است که انجمن سنگ ایران از پژوهش ها و ایده های نوآورانه استقبال می کند.

    شریفی تاکید کرد: بررسی آمارهای رسمی گویای آن است که حدود دو هزار معدن مطابق استانداردهای بین المللی داریم، اما در زمینه ارتقای بهره وری آنها گامهای لازم برداشته نشده است.

    وی خطاب به دانشجویان حاضر در این همایش گفت: امروز انجمن سنگ ایران دستان شمارو برای همکاری می‌فشرد و برای تحقیق و پژوهش در زمینه های مختلف با تخصیص بودجه، لازم آماده همکاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر