طی ۸ ماهه امسال؛

هزینه مصرفی برای اکتشافات معدنی ۳.۸ برابر شد

عصر معدن- بر اساس آخرین آمار، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه در مجموع ۳۲۶۹ میلیارد ریال صرف هزینه‌های اکتشاف شده است که ۳.۸ برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و رشد ۲۸۷ درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالیست که ۳۱۸ نفر (معادل ۹.۴ درصد) از تعداد شاغلان به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری، کم شده است.;

هزینه مصرفی برای اکتشافات معدنی ۳.۸ برابر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی هشت ماهه سال جاری از میزان صدور گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاسته شده است. اما هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف افزایش 287 درصدی و میزان صدور پروانه اکتشاف افزایش 1.4 را ثبت کرده‌اند.

    در مجموع هشت ماهه سال جاری 647 فقره پروانه اکتشاف صادر شده که تنها 9 فقره بیشتر از میزان صدور آن در هشت ماهه نخست سال گذشته ( 656 فقره) است و رشد 1.4 درصدی را ثبت کرده است.

    همچنین طی مدت مذکور سال جاری 307 فقره گواهی کشف معادن صادر شده که نسبت به 340 فقره صادر شده در هشت ماهه ابتدایی سال گذشته 9.7 درصد افت داشته است.

    طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری تا پایان آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین افت صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری است که با کاهش 18.6  درصدی از 415 فقره به 338 فقره رسیده است. 

    علاوه بر مجوزهای معدنی، میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 9.4 درصدی داشته است. در حالی که از ابتدای فروردین تا پایان آبان 1399، حدود 3390 نفر مشغول شدند اما این تعداد در مدت مشابه امسال به 3072 نفر کاهش یافته است.

    در مقابل اما سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 287 درصد افزایش یافته است.

    سرمایه مجوزهای صادره برای اکتشاف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف است، در نیمه نخست سال جاری 3269 میلیارد ریال ثبت شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 845 میلیارد ریال صرف شده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر