مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران عنوان کرد:

عاملی که سهم اندک ایران از بازار ۳۲ میلیارد دلاری تجارت سنگ را تهدید می‌کند

عصر معدن- مدیر اجرایی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران، متاسفانه عوارض صادرات، ممکن است باعث از دست رفتن اندک سهم ما از بازار جهانی که حدود نیم درصد از بازار ۳۲ میلیارد دلاری تجارت سنگ در دنیا است، بشود.;

عاملی که سهم اندک ایران از بازار ۳۲ میلیارد دلاری تجارت سنگ را تهدید می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، محمد حلاجیان عصر روز گذشته، 22 مهرماه در مراسم اختتامیه چهاردهمین  نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران گفت: این نمایشگاه با حضور 500 شرکت و معدن داخلی و خارجی از 19 تا 22 مهر برگزار شد و حضور 30 هزار تن سنگ از 500 معدن کشور در این نمایشگاه یک آمار جهانی را رقم زد.

    این نمایشگاه با فضایی به وسعت 32 هزار متر مربع بعد از نمایشگاه صنعت ساختمان کشور در تهران، در حال حاضر بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور در کلیه رده‌های نمایشگاهی است و با توجه به متراژ برگزاری، در رده پنجم نمایشگاه های جهانی سنگ دنیا قرار داریم.

    وی ادامه داد: حضور مستقیم شرکت‌هایی از ترکیه برای اولین بار که دستگاه‌های جدیدی را در حوزه استخراج معدن و معدنکاری عرضه کردند، بسیار ارزشمند بود که برای اولین بار این حضور را در نمایشگاه داشتیم، همچنین تجاری از کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه و مجموعه کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای CIS در نمایشگاه شرکت کردند که بسیار ارزشمند بود.

    وی افزود: در این چهار روز بنا بر روال این چند سال که برنامه آموزشی تخصصی برای صنعت سنگ داشته‌ایم، 16 دوره آموزشی برگزار شد. با پیگیری‌های رئیس میز سنگ کشور، جلسه بسیار پرباری با حضور صادرکنندگان کل کشور در قالب پنجمین جلسه میز تخصصی صادرات سنگ برگزار کردیم که به بررسی مشکلات در حوزه صادرات سنگ پرداخته شد.

    حلاجیان گفت: در بحث احصای مشکلات، مصوبات این میز می‌تواند برای وزارت صمت برنامه اجرایی پیدا کند و خیلی از مشکلات را در این حوزه به نوعی برطرف کند. این سایت اولین سایت خصوصی و تخصصی نمایشگاهی کل کشور است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی سنگ و معدن راه اندازی شده و در این چند سال در راستای برندسازی عنوان Iran Stone Expo کار شده است. به جرأت می‌توان گفت که بیش از 80 درصد تجار مختلف دنیا این برند را می‌شناسند و با نمایشگاه در ارتباط هستند و برای حضور و خرید سنگ از آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

    وی اظهار کرد: از نکات قابل توجه این نمایشگاه این است که در مرکز ایران ایجاد شده و در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور واقع شده در نتیجه دسترسی معادن و بازار و همچنین دسترسی به فرودگاه بین‌المللی باعث شده است که این نقطه به یک نقطه خاص تبدیل شود و تجمیع سنگ از معادن مختلف از 22 استان کشور نکته دیگری است که باید به آن اشاره کرد. این مسئله که فعالین عرصه سنگ، این سایت نمایشگاهی را محل خوبی برای بازاریابی سنگ می دانند، بسیار ارزشمند است.

    مدیر اجرایی نمایشگاه سنگ محلات افزود: با پیگیری‌هایی که با حضور وزیر صمت در سال گذشته انجام شد درخواست پایانه صادراتی سنگ مطرح شد و در نهایت مجوز آن صادر شد. این سایت به عنوان مرکز استقرار پایانه صادراتی سنگ کشور، پروسه صادرات را بسیار تسهیل خواهد کرد و صفر تا صد برنامه صادرات در این مرکز انجام خواهد شد و برای صادرکنندگان شرایط فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

    وی با اشاره به مشکلات این حوزه گفت: 50 درصد فراوری سنگ در معدن انجام می‌شود و معادن ما پاسوز معادن فلز و کانی هستند چراکه در حوزه سنگ امکان ندارد با یک انفجار بتوان به کوپ‌های با کیفیتی از سنگ رسید. بنابراین در معدن سنگ نیاز به صرف هزینه، وقت، انرژی انسانی، ماشین‌آلات و تجهیزات بسیاری است تا به یک کوپ 20 الی 25 تنی برسیم و نیاز به صرف هفته‌ها و ماه‌ها زمان است.

    وی افزود: از طرف دیگر متاسفانه درگیر عوارض صادرات هستیم که امیدواریم با پیگیری‌ها حل شود. با وجود اینکه در تنوع سنگ، رتبه اول و در ذخایر سنگ، رتبه چهارم جهان را داریم، عوارض صادرات، ممکن است باعث از دست رفتن اندک سهم ما از بازار جهانی که حدود نیم درصد از بازار 32 میلیارد دلاری تجارت سنگ در دنیا است، بشود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سرمایه گذاری 100 درصد خصوصی در سایت نمایشگاه انجام شده اما متاسفانه در بحث واگذاری زمین نمایشگاه همچنان دچار مشکل هستیم. با توجه به پتانسیل ویژه‌ای که در اینجا وجود دارد و با توجه به ساخت پایانه صادراتی سنگ، پیگیری لازم صورت گیرد تا امنیت سرمایه‌گذاری نیز محقق شده و اعتماد بدنه معدنی صنعت سنگ به نمایشگاه از بین نرود و برای آماده سازی کامل نمایشگاه ایجاد اشتیاق کند.

    وی اظهار کرد: می‌توانیم این قول را بدهیم که اگر این مجموعه نمایشگاه و پایانه به بهره‌برداری کامل برسد، عدد صادراتی سنگ ایران تغییر خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر