سهم نزدیک به ۹۰ درصدی میعانات گازی و معدن از صادرات غیر نفتی

عصر معدن- در پنج ماهه امسال، سهم پتروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی از کل صادرات غیرنفتی نزدیک به ۹۰ درصد بوده و بخش کشاورزی-صنایع غذایی صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) و فرش-صنایع دستی مجموعا حدود ۱۰ درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند.;

سهم نزدیک به ۹۰ درصدی میعانات گازی و معدن از صادرات غیر نفتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در پنج ماهه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)، 45 میلیون و 473 هزار تن به ارزش 17 میلیارد و 599 میلیون دلار بوده است.

    بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که 50 درصد (به لحاظ وزنی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز به 39.1 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

    میزان صادرات پتروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی در پنج ماهه اول امسال به ترتیب 22 میلیون و 876 هزار تن معادل حدود 9.1 میلیارد دلار و 17 میلیون 799 هزار تن معادل پنج میلیارد دلار بوده است. وزن و ارزش صادرات بخش پتروشیمی به ترتیب24.7 و 74.8 و وزن و ارزش صادرات مواد معدنی هم 16.3 و 127.9 درصد رشد داشته است.

    سهم کشاورزی-صنایع غذایی و صنعت نیز از کل وزن صادرات غیر نفتی به ترتیب 7.2 و 3.3 درصد بوده، به طوری که در پنج ماهه امسال به ترتیب سه میلیون و 282 هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش بیش از 1.8 میلیارد دلار و یک میلیون و 509 هزار تن محصولات صنعتی به ارزش بیش از 1.5 میلیارد دلار صادر شده است.  وزن و ارزش صادرات بخش غذایی به ترتیب 7.3 درصد افزایش و 11.2 درصد کاهش داشته و وزن و ارزش صادرات محصولات صنعتی نیز 15.2 و 23.1 درصد رشد داشته است.

    در این میان صادرات فرش و صنایع دستی کمترین سهم از صادرات غیرنفتی را در این مدت به خود اختصاص داده است. در پنج ماهه نخست امسال 7000 تن فرش و صنایع دستی به ارزش 58 میلیون دلار صادر شده که وزن و ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 16.7 درصد رشد و 7.9 درصد کاهش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر