لزوم استمرار عرضه سنگ آهن در بورس کالا و اتحاد صنعت فولاد

عصر معدن- رئیس انجمن سنگ آهن گفت: همان طور که فولادى ها اجازه کشف عادلانه قیمت محصولاتشان در بورس کالا را دارند که روندى منطقى است، سنگ آهنى ها نیز باید بتوانند محصولشان را در فضای رقابتى بورس بفروشند تا توسعه صنعت فولاد شامل کل زنجیره شود.;

لزوم استمرار عرضه سنگ آهن در بورس کالا و اتحاد صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، مهرداد اکبریان  اظهار داشت: حتی با کشف قیمت هایی که در معاملات اخیر سنگ آهن در بورس کالا اتفاق افتاده است باز هم سنگ آهنی ها متضرر هستند چراکه هزینه های تمام شده در شرایط فعلی کشور نسبت به 5 یا 6 ماه پیش افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر علیرغم افزایش چشمگیر قیمت های جهانی در فولاد، گندله، کنسانتره و سنگ آهن اما متاسفانه دولت با منع صادرات محصولات معدنی و سنگ آهن دست معدن دار و فعالان حوزه معدن را از این افزایش قیمت ها و ارزآوری برای کشور و تحولاتی که در حوزه معدن می توانستند ایجاد کنند، کوتاه کرده است؛ در نتیجه این تحولات، تلاش ما اصلاح معاملات داخلی با فولادی است.
    وی با اشاره به صادرات فولادی ها و دسترسی بالای آنها به بازارهای صادراتی گفت: 40 درصد محصولات فولادی با نرخ های بالا صادر می شود و امیدواریم فولادی ها همانند زمانی که صادر می کنند و قیمت های بالای جهانی را کسب می کنند، در زمان خرید مواد خام و سنگ آهنشان نیز نسبت به تعدیل نرخ های سنگ آهن گلایه نکنند و تلاش شود با یک اتحاد، توسعه در کل زنجیره فولاد رقم بخورد.
    اکبریان ادامه داد: نسبت افزایش قیمتی که در معاملات سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالا اتفاق افتاده با رشد قیمت های فولادی ها قابل قیاس نیست و هنوز هم با 40 درصد قیمت های جهانی سنگ آهن خود را به بازار داخل می فروشیم.
    وی درخصوص ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه معامله سنگ آهن در بورس کالا خارج از اعداد و قیمت گذاری وزارت صمت اظهار داشت: مگر وزارتخانه تا الان برای سنگ آهن عددی تعریف کرده است؟ این اعداد مورد بحث تنها درباره کنسانتره و گندله بوده و هیچ گاه برای سنگ آهن فرمول قیمتی تعیین نشده است چون سنگ آهن به واسطه عیار و ناخالصی های متفاوت، قابلیت قیمت گذاری به این شکل را ندارد. به عبارت دیگر معادن هزینه های تمام شده متفاوتی دارند و فاصله تا مقاصد فروش در آنها بحث مهمی است و اگرچه کرایه حمل در فولاد به عنوان یک کالای ارزشمند تاثیر زیادی ندارد اما در سنگ آهن این چنین نیست.
    رئیس انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: تاکنون سنگ آهن به صورت تماما توافقی به فولادی ها فروخته شده اما به دلیل افزایش قیمت ها در بازار جهانی از یک طرف و بالا رفتن هزینه های تولید از طرف دیگر، کمترین کاری که می توان برای بخش معدن انجام داد این است که فولادی به خواسته چندین ماهه سنگ آهنی ها احترام بگذارند و قیمت های خرید را نسبت به پارسال افزایش دهند. نه اینکه با کوچکترین افزایش قیمت در معاملات سنگ آهن در بورس کالا شاهد اعتراض برخی فعالان باشیم. این اعتراض کاملا غیرمنطقی است و اگر بخواهند به این رویکرد خود ادامه دهند باعث خسارت و رکود در بخش معدن خواهد شد که در آینده دود آن نیز به چشم صنعت فولاد خواهد رفت.
    وی افزود: در جلسات با سیاست گذاران از مجلس گرفته تا مسئولان وزارت صمت بحث بر سر این است که سود زنجیره در هر شرایطی باید به صورت متوازن در کل زنجیره توزیع شود. این در حالی است که سنگ آهنی ها هم از سمت دولت و هم از سوی فولادی ها تحت فشار هستند و به آنها اجحاف شده است و یک موضوع غلط به آنها دیکته می شود.
    اکبریان گفت: معدن و سنگ آهن کسب و کارهایی جدایی هستند که به عنوان تولیدکننده و بنگاه اقتصادی هزینه دارند و باید امکان و آزادی عمل را در بخش فروش داشته باشند. دستور این است که عمده تولیدات به داخل کشور فروخته شود ما هم حرفی نداریم و حاضر به اجرای آن هستیم اما به چه قیمتی؟
    وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که اگر مراقب کسب و کارهایی مانند معدن که درگیر بخشنامه ها، دستورالعمل، محدودیت ها و سیاست های انقباضی است، نباشیم دچار رکود و تعطیلی خواهند شد و دود این موضوع به چشم فولادی هایی که اکنون معترض هستند خواهد رفت. روابط ما با فولادی ها در حوزه قیمت گذاری یکبار و برای همیشه باید حل شود و این عزم و حضور دولت را در اصلاح دستورالعمل هایش می طلبد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر