رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

بدون تسهیل صادرات، جهش تولید اتفاق نمی‌افتد

عصر معدن- به دنبال ابلاغیه اخیر وزارت صمت مبنی بر اجازه صادرات ۲۵ درصدی تولیدات فولادی در سال جاری، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ادعا کرد: دولتی ها به‌جای آنکه مشوق صادرات باشد، محدودیت برای آن تعیین می‌کنند؛ لذا با محدودیت‌های موجود، جهش تولید در صنعت فولاد به خطر خواهد افتاد.;

بدون تسهیل صادرات، جهش تولید اتفاق نمی‌افتد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بهرام سبحانی در این رابطه اظهار کرد: تصمیماتی که گرفته می‌شود، درست برعکس نیازهای صنعت فولاد کشور است. به‌جای مشوق بودن، سنگ جلوی پای صادرکنندگان فولاد کشور می‌گذارند. این اعمال محدودیت‌ها، تحقق شعار جهش تولید برای سال جاری به خطر خواهد افتاد. صادرکنندگان فولاد باید مورد به مورد از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای صادرات مجوز بگیرند. در چنین شرایطی صادرکننده چگونه می‌تواند برای صادرات خود قرارداد بلندمدت ببندد؟!

    رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با برنامه‌های تولید فولاد کشور در سال جاری و میزان تولید مازاد بر نیاز داخل گفت: امسال قرار است که تولید فولاد خام در کشور به 30 میلیون تن برسد. از این میزان 10 میلیون تن در گروه فولاد مبارکه شامل فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و فولاد سبا تولید می‌شود. اگر در کنار تولید گروه فولاد مبارکه اصفهان، 1.5 میلیون تختال فولاد خوزستان را نیز از عدد 30 میلیون تن کم کنیم، 18.5 میلیون تن فولاد در کشور داریم که حدود هفت میلیون تن آن مورد نیاز تولید داخل در واحدهای نورد است؛ لذا ما بسیار بیشتر از نیاز داخل، تولید مازاد داریم. در واقع حداقل بین 10 تا 11 میلیون تن شمش مازاد بر نیاز در کشور داریم که باید صادر شود.

    وی با شاره به شرایط تحریم و بحران کرونا افزود: در شرایطی که ما بیش از دو برابر نیاز داخل، شمش فولادی در کشور تولید می‌کنیم، مسئولان دولتی باید با واحدهای فولادسازی رایزنی کنند و از آن‌ها بپرسند شما برای افزایش صادرات به چه تسهیلاتی نیاز دارید. نباید فراموش کرد که معدن و صنایع معدنی ما تحریم است، در نقل و انتقالات ارز به کشور با محدودیت روبرو هستیم و علاوه بر این، بحران کرونا نیز وجود دارد.

    نگرانی نسبت به صادرات فولاد، قابل درک نیست

    رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتقاد به محدودیت‌های صادرات فولاد، اظهار کرد: اصلا مشخص نیست چرا در حوزه صادرات فولاد نگرانی وجود دارد. در شرایطی که دو سوم شمش فولادی تولیدی، مازاد بر نیاز داخل است و باید صادر شود، دلیلی برای نگرانی نسبت به میزان صادرات فولاد وجود ندارد. صادرات 10 تا 11 میلیون تن فولاد در شرایط تحریم و کرونا، کار ساده‌ای نیست و باید اتفاقا راه را برای آن تسهیل کرد؛ نه اینکه صادرات فولاد نیازمند مجوز محموله به محموله باشد.

    سبحانی در پایان تاکید کرد:  فارغ از این‌که کشور نیاز به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی دارد؛ لازم است که صادرات تسهیل شود. اگر قرار است جهش تولید محقق شود باید فکری به حال مقررات دست‌وپاگیر موجود کرد. تولید فولاد کشور از 27 میلیون تن در سال 1398 به 30 میلیون تن در سال 1399 افزایش نمی‌یابد. برای محقق شدن جهش تولید باید همه با هم بسیج شوند؛ برای جهش تولید باید سیاست مجوز مورد به مورد برای صادرات فولاد جای خود را به اعطای مشوق‌های صادراتی بدهد و کلیه محدودیت‌های صادراتی لغو شود تا شمش مازاد بر نیاز داخل صادر شود.

    بر اساس این گزارش، هفته گذشته، معان معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای تولیدکنندگان فولادی را ملزم به کاهش صادرات در سال جاری کرده و اعلام کرده است که می‌توانند برای 25 درصد تولید خود برای صادرات برنامه ریزی کرده و برای باقی تولیدات، در کارگروه تنظیم بازار تصمیم‌گیری خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر