شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه زیر ذره‌بین تحلیل

موج سوم صعودی میدکو در راه است

عصر معدن- در روزها و ماه‌های گذشته که شاخص بورس روندی تکرار نشدنی را رقم زد و توانست قله¬های جدیدی را فتح کند؛ تقریبا می¬توان ادعا کرد که تمامی گروه¬های بازار سرمایه در این رالی بزرگ با شاخص بورس همراهی کردند و این نماگر بورس را در این ماراتن تنها نگذاشتند. هر چند برخی گروه¬ها در بعضی مواقع نقش لیدری ایفا کرده و بعضا رشدهای شارپ¬تر و بیشتری را نسبت به دیگر گروه¬ها تجربه کردند، اما به هر حال هر یک از شرکت¬ها و یا گروه¬ها نقشی در روند صعودی شاخص ایفا کردند.;

موج سوم صعودی میدکو در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵:۰۰

    یکی از گروه¬هایی که توانست در روند چند ماهه شاخص نقش پررنگ و حتی لیدر ایفا کند، گروه فلزات اساسی بود. این گروه با توجه به شرکت¬های بزرگی که در دل خود جای داده است، موفق شد با توجه به افزایش فروش قیمت محصولات خود، تحلیلگران و فعالان بازار را مجاب کند که شرکت¬های مذکور می¬توانند در سال 97 صورت های مالی خود را با سودهای مناسبی همراه سازند. همین موضوع منجر شد تا اقبال به خرید سهام شرکت¬ها موجود در این گروه افزایش یافته و شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر عملکرد شرکت¬های موجود در این گروه باشیم. برخی از سهام شرکت¬هایی که در گروه فلزات اساسی قرار داشتند، موفق شدند تا با رشدی بیش از 200 درصد، کام سهامداران خود را شیرین کنند.
    اما یکی از شرکت¬هایی که در این گروه وجود دارد و مورد غفلت بازار واقع شده، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد میدکو است. فعالان بازار به خوبی با این نام آشنا بوده و می¬دانند که میدکو همیشه جزو شرکت¬ها بی¬حاشیه و با عملکردی مثبت در بازار سرمایه بوده است. در ادامه قصد داریم از زوایای مختلف به بررسی این شرکت بزرگ فرابورسی بپردازیم تا آینده سهام آن در بازار سرمایه را تا حدودی مورد پیش بینی قرار دهیم.
    میدکو در سال 1386 در اداره ثبت شرکت¬ها به ثبت رسید و در سال 1390 در فرابورس ایران پذیرش شد. این شرکت با فلسفه سرمایه گذاری در شرکت¬های سرمایه پذیر ایجاد شد و در این مسیر اقدامات مثبتی نیز انجام گرفت. ماهیت اصلی فعالیت میدکو بیشتر در زمینه تولید کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی است به طوی که در بخش تولید کنسانتره سنگ آهن با دارا بودن ظرفیت تولید 16 درصد از تولید کل کشور، رتبه سوم را از آن خود کرده است. دربخش تولید گندله نیز این شرکت با در اختیار داشتن 17 درصد از ظرفیت تولیدی کشور رتبه سوم را نیز از آن خود کرده است. با توجه به حضور بزرگانی همچون فولاد خوزستان و چادرملو میدکو توانسته است بالاتر از شرکت¬های مذکور قرار گرفته و رتبه سوم را از منظر ظرفیت تولیدی ازآن خود کند. با این توصیف میدکو را می¬توان یک مدل سرمایه گذاری در ایران دانست.
    میدکو به طور کلی تولیدکننده 8 محصول است که تمامی آنها تولیدی بوده و از جمله محصولاتی هستند که در اقتصاد دنیا مورد نیاز است، به عبارت دیگر می¬توان گفت رشد اقتصادی کشورها در گرو تولید و استفاده از چنین محصولاتی است. محصولات مذکور عبارتند از کنسانتره و گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی، کک متالوژی، لوله مسی، فروسیلیسیم، کنسانتره زغال سنگ و کاتد مس. در برنامه ای که شرکت میدکو برای خود تعیین کرده است دستیابی به تولید4  میلیون تن فولاد مبارکه از جمله اهدافی است که این شرکت اهتمام کامل در رسیدن به آن دارد. به هر حال فولاد خام از جمله موادی است که همیشه و در همه اقتصادها مورد نیاز بوده و در برخی مواقع برای سنجش میزان توسعه اقتصاد از میزان استفاده فولاد در اقتصاد استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که میدکو از یک سو دارای یکپارچگی مناسبی در تولید و از سوی دیگر دارای اولین زنجیره تولیدی است.
    از آنجایی که قیمت ارز در ماه¬های گذشته افزایش یافت و دولت به شرکت ها اجازه داد تا ارز حاصل از صادرات خود را در بازار ثانویه و با نرخی بین 8 تا 10 هزار تومان به فروش برسانند و از سوی دیگر بخشی از محصولات شرکت¬های تولیدی که در بورس کالا به فروش می¬رفتند نیز تقریبا با نرخ بازار ثانویه قیمت خورده است، لذا شرایط آماده است تا شرکت¬ها بتوانند با توجه به افزایش قیمت فروش محصولات خود که افزایش قابل ملاحظه ای است، صورت¬های مالی خود در سال 97 را با سودهای نسبتا مناسب روانه کدال کنند. همین موضوع در خصوص شرکت میدکو نیز صادق است. این شرکت نیز که در سال 96 موفق شده بود در صورت¬های مالی تلفیقی سالانه خود به ازای هر سهم 191 ریال سود بسازد این احتمال می¬رود که در سال 97 بتواند سود سال خود را نسبت به سال گذشته تا دو برابر افزایش دهد. این در حالیست که  در سال 95 سود تحقق یاقته شرکت به ازای هر سهم 120 ریال بوده است.
    میدکو در حال حاضر 16 شرکت زیرمجموعه دارد که از این بین می¬توان به شرکت¬های فولاد زرند، فولاد سیرجان و فولاد بوتیای اشاره کرد. در ادامه به بررسی وضعیت قیمت سهام شرکت و اینکه در چه جایگاهی است خواهیم پرداخت تا نگاه تکنیکالی به سهم نیز مورد بررسی قرار گرفته تا وضعیت آینده سهام شرکت نیز روشن تر شود.
    در ابتدا نگاه بلندمدت به سهم خواهیم داشت. سهام شرکت در حرکت اول خود که در سال 92 انجام داد موفق شد تا قیمت¬های 340 الی 350 رشد کند و پس از آن وارد موج اصلاحی خود شد. این موج اصلاحی تا قیمت 110 تومان ادامه یافت که همتراز شد با فیبوناتچی 78 درصد. لذا در اواسط سال گذشته شاهد بازگشت قیمت از حوالی 110 تومان بودیم که این روند صعودی داخل یک فضای کانالیزه شده صعودی ادامه یافت. صعود و نزول¬های سهم در یک روند صعودی باعث شد تا قیمت سهم تا اواخرتابستان سال جاری به محدوده سقف قبلی خود در سال 92 برسد. به عبارت دیگر سهم در حال حاضر با مقاومت 350 تومان قبلی خود درگیر است. با توجه به وضعیت اندیکاتورها، به نظرمی رسد سهم در عبور از مقاومت قبلی خود مشکلی نداشته و به راحتی می تواند سقف قبلی خود را در هم شکند. از سوی دیگر با توجه به وضعیت سایر همگروهی ها میدکو که بعضا سقف های سال 92 خود را شکسته و از آن عبور کرده اند، به نظر می¬رسد میدکو نیز در انجام این مهم مشکلی نداشته باشد. به بیان ساده¬تر در نگاه بلند¬مدت سهام شرکت می¬تواند وارد موج سوم صعودی خود شود که در صورت تایید این اتفاق، می¬تواند قیمت¬هایی بالاتر از 500 تومان را برای سهام مذکور متصور بود.
    اما در کوتاه¬مدت همانطور که گفته شد، سهم در یه مسیر کانالیزه و صعودی حرکت کرده که در حال حاضر نیز سقف کانال را شکسته و به اندازه عرض کانال نیز روند صعودی طی کرده است. در صورت ادامه روند صعودی شرکت که بسیار محتمل است، می¬توان در کوتاه¬مدت نیز قیمت¬هایی در حدود 400 تومان را برای سهم در نظر گرفت. 
    از سوی دیگر شرکت حق تقدم بابت افزایش سرمایه خود دارد که حق تقدم شرکت نیز می¬تواند با توجه به وضعیت مناسب شرکت مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرد.
    محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر