مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد در آستانه تجهیز شدن به دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته

عصر معدن- مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد در آستانه تجهیز شدن به دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته است.;

مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد در آستانه تجهیز شدن به دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، احسان عزیزی مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد با بیان این خبر گفت: با توجه به ظرفیت استخراجی معادن موجود و توان صنعتی- معدنی استان یزد و نیز ارسال سالانه بیش از 25 هزار نمونه اکتشافی برای آنالیز به آزمایشگاه‌های خارج از استان، وجود یک آزمایشگاه تخصصی و تحقیقاتی در این حوزه ضروری بود.
    وی ادامه داد: مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد، با مدنظر قراردادن سیاست های ابلاغی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، از سال 99 کمیته ای با هدف توسعه و تجهیز آزمایشگاه، تشکیل داد و به دنبال آن، اقدام به تدوین یک طرح جامع توسعه ای شامل تجهیز و توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکانات آزمایشگاهی کرد.
    مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد با اشاره به اینکه تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته برای این مرکز در حال تامین است، گفت: این تجهیزات شامل دستگاه‌های پیشرفته ICP-OES و ICP-MS برای آنالیز سریع، دقیق و همزمان طیف وسیعی از عناصر (63 عنصر از جمله عناصر نادر خاکی) در حد تشخیص ppb و نیز دستگاه‌های فرآوری، کانه آرایی و کانی شناسی هستند.
    وی افزود: با نصب تجهیزات مذکور تا اواخر سال آینده، خدمات رسانی این مرکز به شرکت های معدنی برای انجام آنالیز شیمیایی و مطالعات کانی‌شناسی فراهم می شود. با نصب این تجهیزات، امکان آنالیز سالانه 25 هزار نمونه ارسالی از معادن مختلف فراهم می شود و این میزان به تدریج قابل افزایش است.
    عزیزی خاطرنشان کرد: ارزش تقریبی این تجهیزات، حدود 200 میلیارد ریال است. همچنین، مجموعه ای از تجهیزات آزمایشگاهی به ارزش تقریبی 150 میلیارد ریال از واحد های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، به مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد منتقل شده است.
    احداث ساختمان کوره و اسید
    عزیزی با اشاره به احداث ساختمان کوره کارگاهی و ساختمان اسید در این مرکز تصریح کرد: کوره کارگاهی برای آماده سازی نمونه های معدنی حاوی عناصر با ارزش همچون طلا، نقره و پلاتین و پالادیوم و ساختمان اسید برای انحلال و آماده سازی سایر نمونه های معدنی در راستای طرح های توسعه ای آزمایشگاه در حال انجام است.
    وی ادامه داد: پیش بینی می شود تکمیل ساختمان کوره کارگاهی و ساختمان اسید تا پایان سال جاری انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر