برای اولین بار در ایران توسط فولاد خوزستان اجرا شد

پروژه کنترل غبار به روش مه خشک

عصر معدن- برای اولین بار در ایران پروژه کنترل غبار به روش مه خشک در راستای طرح‌ های کنترل آلودگی شرکت فولاد خوزستان با موفقیت اجرا شد.;

پروژه کنترل غبار به روش مه خشک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرمعدن»، مهران خرم‌ نیا معاون برنامه‌ریزی و توسعه با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر در صنایع معدنی و فولادی داخل کشور، متداول‌ ترین روش غبارگیری استفاده از غبارگیر کیسه‌ای و یا غبارگیر تر می‌باشد، در حالی که کشورهای پیشرفته دنیا روش‌های جایگزینی برای فرونشانی غبار با اثر بخشی بالاتر و سرمایه‌گذاری به مراتب کمتر را مورد استفاده قرار داده‌اند.

    خرم نیا گفت: شرکت فولاد خوزستان به عنوان شرکت پیشرو در استفاده از دانش روز دنیا، بر اساس بررسی تکنولوژی‌های جدید در این حوزه، برای اولین بار در ایران پروژه سیستم فرونشانی غبار با تکنولوژی مه خشک (Dry fog) را در بخش پروژه‌ های ناحیه مواد اولیه و در محل سیستم فروش گندله بصورت پایلوت اولیه با موفقیت اجرا و به نتایج مورد نظر پروژه دست پیدا کرد.

    وی افزود: تمامی مراحل مهندسی، ساخت و اجرای پروژه در بازه زمانی 5 ماهه و با هزینه‌ای کمتر از یک دهم هزینه یک مجموعه غبارگیر با موفقیت انجام شده است. همچنین با اجرای این پروژه تولید و انتشار غبار در این منطقه به شدت کاهش یافته که با توسعه و بکارگیری این روش در سطح شرکت، شاهد تحولی عظیم در بهبود شرایط زیست محیطی و کنترل سایر منابع آلاینده خواهیم بود. از جمله حوزه‌ هایی که اجرای این سیستم می‌تواند در کنترل تولید و انتشار غبار آنها موثر باشد، عبارتند از: نقاط انتقال نوار نقاله‌ها، تیپلرها، ریکلیمرها، خردکن‌ها، اسکرین‌ها، بارگیری کامیون‌ها، بارگیری و تخلیه واگن‌ها، بارگیری و تخلیه کشتی‌ها، شوت‌های تخلیه، سیلوهای اسفنجی و مناطقی که احتمال انفجار در آنها وجود دارد، است.

    در ادامه این گزارش جمشید صیادی مدیر پروژه‌های ناحیه مواد اولیه اظهار داشت: در روش فرونشانی غبار (Dust Suppression) برخلاف روش‌های غبارگیری (Dust Collection) که مستلزم استفاده از سیستم‌های سنگین و حجیم کانال کشی، مصرف بالای برق در فن‌های مکش غبار، ایجاد آلودگی بخاطر انتقال غبار جمع آوری شده و هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و نگهداری تعمیرات می‌باشند، علاوه بر اینکه از تولید و انتشار غبار در محل جلوگیری می‌شود، با سرکوب غبار منتشر شده، از تولید غبار ثانویه نیز پیشگیری خواهد شد. از جمله مزایای این پروژه می‌توان به سهولت نصب و سرعت بالا در اجرا، مصرف پایین آب (4 لیتر بر دقیقه در فشار 50 پی اس آی)، مصرف بسیار ناچیز برق، عدم نیاز به مواد شیمیایی افزودنی و عدم مرطوب‌ سازی مواد اشاره کرد.

    مدیر پروژه‌های ناحیه مواد اولیه در ادامه گفت: در روش مه خشک، آب توسط هوای فشرده اتمیزه شده و به صورت قطرات بسیار ریز با ابعاد 1 تا 10 میکرون از نازل خارج می‌شود. قطرات آب با ذرات غبار برخورد کرده و تشکیل توده سنگین‌تری را می‌دهد که در نتیجه به بستر مواد سقوط می‌کند. در این روش بدون استفاده از داکت‌ کشی و سیستم‌های پیچیده و پر هزینه‌ غبارگیری، با حداقل مصرف انرژی، غبار در محل کنترل می‌گردد.
    وی در پایان با اشاره به هزینه های مصرفی تاکید کرد: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های طرح زیست محیطی به لحاظ اقتصادی در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار مقرون به صرفه بوده و با سرمایه‌گذاری کمتر از 10 میلیارد ریال بصورت ارزی 26000 دلار و ریالی 6 میلیارد ریال که حدوداً یک دهم هزینه متعارف یک دستگاه غبارگیر است، تعریف و اجرا شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر