غریب پور به مناسبت فجر چهلم خبر داد:

ایجاد سه هزار شغل از ابتدای سال در بخش معدن و صنایع معدنی

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو از برنامه راه اندازی ۱.۳ میلیارد دلار پروژه تا انتهای سال ۹۷ خبر داد. به گفته خداداد غریب پور این سرمایه گذاری سبب ایجاد ۳هزار شغل جدید در بخش معدن و صنایع معدنی می شود.;

ایجاد سه هزار شغل از ابتدای سال در بخش معدن و صنایع معدنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش معدن استان کرمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 1.2 میلیارد دلار طرح وارد مدار تولید شده که حاصل آن ایجاد 3هزار شغل بوده است و پیش بینی می شود تا پایان سال نیز 1.3 میلیارد دلار پروژه جدید راه اندازی شود که نتیجه آن اشتغال زایی برای 3هزار نفر است.

    وی که به مناسبت ایام دهه فجر به استان کرمان سفر کرده بود، همچنین با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: سیاست ایمیدرو قرار گرفتن در کنار بخش خصوصی و گفت و گوی مداوم با نهادها و تشکل های خصوصی است به طوری که بتوان از ارتباط دوسویه به راه حل هایی در حوزه های جذب سرمایه، ایجاد اشتغال، رفع موانع تولید و تسهیل سرمایه گذاری دست یافت.

    تصمیم گیری دوجانبه

    غریب پور یکی از آثار چنین نشست هایی را تصمیم گیری دوجانبه و مشارکتی عنوان کرد و گفت: زمانی که تصمیمات با همکاری و جلب نظر بخش خصوصی انجام شود، زمینه تصمیم گیری در پشت درهای بسته از بین می رود و در عین حال از ضمانت اجرایی در خارج از بدنه دولت نیز برخوردار می شود.

    وی تاکید کرد: در جلساتی که در استان کرمان برگزار کردیم ایده هایی در حوزه های مختلف اکتشاف، تعیین تکلیف پهنه های اکتشافی، دیتا های مربوطه و شیوه عمل مطرح شد و بر این اساس ما نیز به زودی تصمیم گیری لازم را انجام خواهیم داد.

    غریب پور به نشست با وزیر امور اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: در این جلسه راه های جذب بخشی از نقدینگی 1700 تریلیون تومانی کشور (که سالانه 20درصد نیز به آن اضافه می شود) بررسی شد و وزارت اقتصاد نیز به دنبال ساماندهی این میزان نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید است.

    وی تصریح کرد: دولت در دهه فجر امسال 148هزار میلیارد تومان پروژه راه اندازی می کند که 70هزار میلیارد تومان آن مربوط به طرح های عسلویه است که چنین رقمی تقریبا معادل نیمی از ارزش بازار سرمایه است.

    غریب پور در عین حال از تشکل های بخش خصوصی خواست ایده های ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شود. این در حالی است که ایمیدرو نیز قراردادهایی با دانشگاه ها دارد و با ساماندهی این ایده ها، از ظرفیت های موجود برای خلق ارزش استفاده می شود.

    غریب پور گفت: بهنیه سازی مصرف آب و برق در صنایع معدنی جزو اولویت های ایمیدرو است و تجربه های پیشین در صنعتی همچون سیمان نیز نشان داده استفاده از نیروهای زبده توانسته کاهش مصرف برق و آب را در پی داشته باشد. به گفته وی، استفاده بهینه از باطله های معدنی که ارزش بالایی نیز دارند یکی از برنامه های این سازمان است.

    مقایسه نقاط ضعف و قوت

    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین درباره شرایط تولید و مقایسه صنایع داخل و خارجی گفت: باید در قالب بنچ مارک، واحدهای فرآوری را با واحدهای مشابه دنیا مقایسه کنیم به طوری که اگر قیمت های انرژی واقعی شود به چه اقداماتی نیاز داریم، چه تغییراتی باید در فرایند ها انجام گیرد و نقاط ضعف شامل چه مواردی است.

    وی به ظرفیت معدنی استان کرمان اشاره کرد و گفت: استان کرمان با ذخیره بیش از 5.8 میلیارد تن ماده معدنی و با ظرفیت 63 میلیون تن برداشت ماده معدنی، توانمندی قابل توجهی و کم نظیری در این حوزه دارد.

    غریب پور اظهار داشت: ارایه تسهیلات لازم در زمینه زیرساخت ها، اکتشاف، استخراج، جذب سرمایه، آموزش، بهبود رفاه و برابری، از وظایف دولت است و از طرفی قوانین فعلی هم اجازه ورود دولت به حوزه های پایین دستی را نمی دهد از همین رو بخش خصوصی باید در یک روابط دوسویه، پیگیر توسعه باشد تا به نتیجه دلخواه برسیم.

    وی به اقدامات زیرساختی حال حاضر ایمیدرو اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش، ایجاد ساختارهای لازم، ارایه دستور العمل های ایمنی و تسهیل در اخذ مجوزها از جمله اقدامات ایمیدرو در مسیر توسعه است.

    غریب پور افزود: تلاش ما در ایمیدرو این است که پیشرو توسعه باشیم به طوری که پهنه های معدنی را کشف و به بخش خصوصی واگذار کنیم و هم اینکه طرح ها را در یک فراخوان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

    رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: دولت به دنبال سوددهی ایمیدرو به عنوان یک بنگاه نیست، بلکه به دنبال توانمندسازی بخش خصوصی برای رشد و توسعه در کل زنجیره تولید و ارزش است.

    سرمایه گذاری های ایمیدرو

    وی به اقدامات کلان این سازمان اشاره کرد و گفت: ایمیدرو 15 میلیارد دلار از سال 81 (که تاسیس شده) در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده است که برخی از نتایج چنین سرمایه گذاری، کسب رتبه دهم جهانی در تولید فولاد و دومی در تولید آهن اسفنجی است.

    غریب پور تاکید کرد: می توان اذعان کرد که بعد از انقلاب معدن و صنایع معدنی به ویژه بخش فولاد بیشترین رشد را در اقتصاد داشته اند.

    معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین خبر داد: در آستانه امضای تفاهمنامه با منابع طبیعی کشور هستیم به طوری که بتوان روند سرمایه گذاری و فعالیت های جدید در بخش اکتشاف و معدنکاری را هموار کرد.

    رییس هیات عامل ایمیدرو در عین حال توجه به مسوولیت اجتماعی را از اولویت های اجرای طرح ها برشمرد و گفت: مسائل اجتماعی با همکاری مدیران استانی قابل حل است. در همین حال توجه به حقوق مردم منطقه به ویژه در اشتغال و رفاه از اولویت بالایی برخورداراست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر