رییس هیات عامل ایمیدرو:

تحریم مانع توسعه و سرمایه گذاری جدید در معادن نیست

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: تحریم سد راه توسعه بخش معدن نیست و امروز با وجود فشار خارجی، علاوه بر منابع داخلی ایمیدرو سعی در استفاده حداکثری از توان و سرمایه های سرگردان داخل را داریم.;

تحریم مانع توسعه و سرمایه گذاری جدید در معادن نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، خداداد غریب‌پور با بیان این مطلب در ادامه افزود: در شرایط غیرتحریمی و عادی با تسهیل در مقررات و زیرساخت های جذب سرمایه از خطوط اعتباری، فاینانس و پتانسیل بانک های خارجی برای تامین مالی طرح ها و پروژه های ایمیدرو استفاده می شد.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بازار سرمایه هوشمند است و همواره در فضایی ورود می کند که حداقل ریسک سرمایه را داشته، در حاشیه اطمینان بالا باشد و بازگشت و امنیت سرمایه اش نیز تضمین شده باشد.
    غریب پور یادآور شد: در ماه های گذشته شاهد بودیم عمده سرمایه های سرگردان کشور به سمت بازارهای سکه، ارز و خودرو منحرف شد، اما خاطرنشان می کنیم که «معدن نیز بخشی جذاب و مطمئن برای جلب سرمایه های داخلی و خارجی است».
    رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: یکی از بهترین راه ها معرفی پروژه ها به بخش خصوصی و استفاده از قابلیت بانک ها برای هدایت منابع مالی به سمت بخش معدن و صنایع معدنی است.
    وی بطور نمونه به شرکت های بزرگ معدنی همچون چادرملو، سنگ آهن و معادن فلزی اشاره کرد که به محض عرضه سهام شان در بورس صف های طولانی برای آنها تشکیل می شود.

    جذب هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی
    غریب پور اضافه کرد: در چهار سال گذشته هشت هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی به صورت نقدینگی مستقیم توسط ایمیدرو جذب شد.
    وی ادامه داد: مطابق برنامه ریزی انجام شده، در معدن «مهدی آباد» یک میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری برای تهیه و تولید 800 هزار تن کنسانتره روی در حال جذب است.
    «یک گروه سرمایه گذار داخلی بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه معدنی را آغاز کرده که تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.»
    این مسئول ابراز امیدواری کرد رسانه ها نیز برای معرفی جذابیت های بخش معدن و صنایع معدنی و قابلیت های سرمایه گذاری های مطمئن و پربازده و هدایت نقدینگی های سرگردان به یاری این بخش بشتابند.
    وی یادآوری کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مزیت های نسبی و طبیعی در بخش معدن، از سایر مزایای انرژی ارزان و فراوان و بهترین سواحل و دسترسی به آب های آزاد برخوردار است که بستری مناسب برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی است.

    تاثیرپذیری حداقلی بخش معدن از تحریم ها
    غریب پور به تاثیرپذیری حداقلی بخش معدن از تحریم ها اشاره کرد و گفت: وقتی کانسنگ از معدن استخراج می شود به مثابه «انباشته کردن ارز روی زمین» است و مواد معدنی به محض بارگیری در کشتی ارزش صادراتی دارند.
    به گفته این مسئول، همه محصولات معدنی اعم از کنسانتره، مس، گندله و تولیدات صنایع پایین دستی آن قابلیت صادرات داند که همگی جزو مزایای این بخش است.
    وی همچنین از نیروی انسانی باتجربه و توانمند به عنوان دیگر مزیت بخش معدن کشور یاد کرد و گفت: امروز کارشناسان ایرانی قادرند با تکیه بر دانش و فناوری های داخلی، صفر تا 100 درصد پروژه های حوزه احیای مستقیم فولاد را به اجرا برسانند.

    پروژه های اولویت دار ایمیدرو
    رئیس هیات عامل ایمیدرو به پروژه های ایمیدرو اشاره کرد و افزود: در سال 97، 20 طرح با سرمایه گذاری نزدیک به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار افتتاح شد که حاصل آن ایجاد چهار هزار و 400 شغل به طور مستقیم بود.
    وی با بیان اینکه راه اندازی طرح های پارسال بیش از 25هزار شغل غیر مستقیم نیز ایجاد کرد، ادامه داد: در روزهای پایانی سال 97 کارخانه آلومینیوم جاجرم به تولید رسید، به طوری که میزان سرمایه گذاری این پروژه 131 میلیون دلار و اشتغال مستقیم آن 600 نفر بوده است.
    وی از 2 گشایش اعتبار اسنادی در سال 97 خبر داد که مورد نخست به ارزش 655 میلیون یوان در بخش زغال سنگ و دومی به ارزش 185 میلیون دلار در فولاد چابهار است، همچنین در ورق عریض آلومینیوم و آلومینای جنوب هزار و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری در حال انجام است.
    غریب پور اضافه کرد: به زودی عملیات اجرایی سه طرح بزرگ به ارزش 93 میلیون دلار آغاز می شود که یکی از آنها طرح 1.5 تنی طلای زرشوران است.
    این مسئول گفت: 9 میلیارد و 500 میلیون دلار طرح تا افق 1400 توسط ایمیدرو و شرکت های وابسته و تابع تعریف شده است.

    صادرات 8.3 میلیارد دلاری محصولات معدنی
    معاون وزیر صنعت اعلام کرد: ارزش صادرات محصولات معدنی در 11ماهه سال 97 به بیش از هشت میلیارد و 299 میلیون دلار رسید. این بخش سهم 21 درصدی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
    غریب پور ادامه داد: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه 97، افزون بر 51 میلیون و 770 هزار تن انواع محصولات معدنی صادر شد، این در حالی است که میزان صادرات وزنی این محصولات 6 درصد کاهش یافت.
    وی توضیح داد: صادرات زنجیره فولاد در 11 ماه سال 97 با 17 درصد رشد به سه میلیارد و 821 میلیون و 410 هزار دلار رسید.
    به گفته این مسئول، در مدت یاد شده میزان صادرات زنجیره فولاد با رشد یک درصدی به هشت میلیون و 445 هزار تن افزایش یافت و این گروه در صدر صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی قرار گرفت.
    وی ادامه داد: همچنین در این مدت، 783 میلیون و 660 هزار دلار زنجیره مس و محصولات پایین دستی، 398 میلیون و 480 هزار دلار زنجیره سیمان، 485 میلیون و 520 هزار دلار کنسانتره سنگ آهن، 316 میلیون و 860 هزار دلار انواع سنگ و محصولات مرتبط، 218 میلیون و 820 هزار دلار زنجیره روی و 118 میلیون و 540 هزار دلار زنجیره سرب صادر شد.
    «در 11 ماهه سال 97، بیش از سه میلیون و 376 هزار تن انواع محصولات معدن و صنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و 244 میلیون و 570 هزار دلار وارد شد که حاکی از کاهش 39 درصدی میزان تناژ و کاهش33 درصدی ارزش محصولات است».
    معاون وزیر صنعت اضافه کرد: در مدت یاد شده، افزون بر یک میلیارد و 206میلیون و 760 هزار دلار زنجیره فولاد و محصولات فولادی، 15 میلیون و 710 هزار دلار مس و محصولات پایین دستی، 199 میلیون و 60 هزار دلار زنجیره آلومینیوم و محصولات و 196میلیون و 250هزار دلار زغال سنگ و کک وارد کشور شد.

     اکتشافات عمیق
    این مسئول گفت: تاکنون بیشتر اکتشافات انجام شده در کشور سطحی و بر اساس رخنمون مواد معدنی بوده است، با این حال در برخی مناطق کشور پتانسیل های معدنی فوق العاده ای وجود دارد.
    غریب پور افزود: به طور مثال در خط طولی محور تکاب- سنقر 30 هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشاف معدنی هدفگذاری شده که با اعتباری حدود 400 میلیارد تومان و به شیوه «الکترومغناطیسی» که یکی از مدرن ترین شیوه های اکتشافی است انجام می شود.
    وی ابراز امیدواری کرد در 2 تا سه سال آینده عملیات اکتشاف عمیق این ذخایر در عمق حداقل 200 متری اجرایی شود.
    این مسئول ادامه داد: مناطق شرقی کشور که توسعه یافتگی کمتری نیز داشته اند، شانس بالایی برای اجرای برنامه های اکتشاف عمیق دارد و در اولویت بعدی ایمیدرو قرار می گیرد.
    وی با تاکید بر اینکه در موضوع اکتشاف هیچ محدودیتی قائل نیستیم، گفت: بدون اتلاف وقت، با بکارگیری همه پتانسیل های داخلی و بهترین و به روزترین فناوری ها به عملیات اکتشاف ادامه خواهیم داد و پس از آن با حداقل کردن ریسک اکتشاف، محدوده های اکتشافی را در اختیار بهره برداران بخش خصوصی قرار خواهیم داد.
    غریب پور بیان داشت: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای و شرکت مادر تخصصی معدن و صنایع معدنی، همواره در تلاش است تا ریسک کار در بخش معدن کشور را به حداقل برساند و به این منظور از توان صندوق بیمه معادن بویژه برای راه اندازی و بهره برداری معادن کوچک بهره گیری خواهد کرد.
    وی یادآوری کرد: به تولید رسیدن هر معدن کوچک اشتغالزایی 50 تا 100 نفری را به دنبال خواهد داشت و ایمیدرو برای راه اندازی 400 معدن کوچک و متوسط با حمایت صندوق بیمه معادن برنامه ریزی کرده است، همچنین سه تا چهار برابر این ارقام اشتغال غیرمستقیم قابل پیش بینی است.

    استفاده از فناوری های روز
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همکاری هایی که در سال های گذشته با شرکت های بزرگ بین المللی شکل گرفته، موجب شده است امروز هیچ محدودیتی در استفاده از فناوری های روز جهان در بخش معدن و صنایع معدنی نداشته باشیم.
    وی به محدودیت برخی شرکت های اروپایی تولیدکننده ماشین آلات معدنی برای فعالیت در ایران ناشی از مساله تحریم ها اشاره کرد و گفت: بخش عمده ماشین آلات مورد نیاز بخش را از چین و روسیه تامین می کنیم.
    این مسئول افزود: به موازات آن تسهیل در ورود ماشین آلات دست دوم معدنی در دستور کار قرار گرفته و مطابق بخشنامه هیات وزیران، ماشین آلات با عمر کمتر از پنج سال مجاز به ورود به کشور هستند که دستکم تا چند سال می توانند نیاز کشور را برطرف کنند.
    وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بررسی و تامین فرآیند ثبت سفارش ورود این ماشین آلات و قیمت آنها تمهیداتی اتخاذ کرده است که این ماشین آلات با کمترین بوروکراسی وارد شوند.
     سازمان ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر