فعال حوزه آلومینیوم اعلام کرد:

رشد عرضه ها در بورس کالا عامل تعادل بازار آلومینیوم

عصر معدن- یک فعال حوزه آلومینیوم، تعادل بازار آلومینیوم را مطلوب ارزیابی کرده و معتقد است: افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا باعث شده در بازار این فلز، عرضه و تقاضا تا حدود زیادی به تعادل نزدیک شوند.;

رشد عرضه ها در بورس کالا عامل تعادل بازار آلومینیوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فلزات آنلاین، مهدی فرهانی مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس گفت: با توجه به افزایش تولید شمش آلومینیومی در ماه‌های اخیر، حجم عرضه‌ها در بورس کالا افزایش یافته و همین مسئله باعث شده است بازار آلومینیوم از نظر عرضه و تقاضا تا حدود زیادی به تعادل نزدیک شود.

    وی اظهار داشت: بورس کالا از حیث عرضه و تقاضا، به عنوان نمادی از شفافیت قیمت مطرح شده که با توجه به عرضه‌های اخیر این موضوع بیشتر نمود پیدا کرده است. علت ایجاد شفافیت در این بازار آن است که در بازار داخل به پیروی از افزایش نرخ ارز، قیمت پایه آلومینیوم نیز در بورس کالا افزایش می‌یابد از این رو انتظار فعالان بازار این بوده که قیمت آلومینیوم در هفته‌های آینده روند افزایشی خواهد بود که خوشبختانه شاهد رشد عرضه ها دربورس هستیم.

    وی افزود: احتمال رشد قیمت آلومینیوم در بازار از سوی مصرف‌کنندگان باعث می‌شود تقاضا به نسبت عرضه به شدت افزایش یافته و حتی در مواردی به دو برابر آن برسد. در نتیجه، برای خرید آلومینیوم رقابت به وجود می‌آید که این امر نیز منجر به افزایش قیمت آلومینیوم شده است.

    این فعال بازار آلومینیوم اضافه کرد: باید توجه داشت که ایجاد رقابت در بازار به ویژه برای خرید، لزوما به معنای تولید و مصرف واقعی نیست و رقابت کنونی در جهت حفظ ارزش پول ارزیابی می‌شود. چراکه تولیدکنندگان معمولا ترجیح می‌دهند در عوض ریال، مواد اولیه در اختیار داشته باشند.

    فرهانی یادآور شد: اواخر سال گذشته و نیز ابتدای سال 1399، در برخی مواقع عرضه نسبت به تقاضا بیشتر بود، اما با کاهش ارزش پول ملی، در حال حاضر بخشی از تقاضا برای حفظ ارزش دارایی‌ها، افزایش داشته است. زیرا اولویت وجود مواد اولیه به جای ریال در دست تولیدکننده ارجح‌تر است و امکان دارد یک تولیدکننده در هفته‌های آتی بیشتر از تقاضای واقعی خود خرید داشته باشد. بازار آلومینیوم در حال حاضر با توجه به نرخ ارز، از تعادل خوبی بهره‌مند است و در نهایت با افزایشی بودن قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، قیمت آلومینیوم در بازار داخلی نیز صعودی بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده عرضه آلومینیوم در بورس کالا توسط دو تولیدکننده اصلی یعنی شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو) و المهدی انجام می‌شود، البته در موارد معدودی نیز شرکت آلومینیوم جاجرم که اخیرا تولید شمش آلومینیوم در آن آغاز شده است، در بورس کالا حضور دارد.

    مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر بازار جهانی آلومینیوم، بیان کرد: برخلاف بازارهای بین‌المللی، شیوع این ویروس تاثیری بر بازار آلومینیوم کشور ما نگذاشته و این بازار مسیر خود را طی می‌کند. به عبارت دیگر، شرایط تولیدکنندگان آلومینیوم چه قبل از شیوع کرونا و چه بعد از شیوع آن از نظر تولید، عرضه و مصرف، تفاوت چندانی نداشته است.

    فرهانی نقش حمایتی دولت را مطلوب دانست و تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد سامانه بهین‌یاب از سال گذشته تاکنون تلاش کرد تا آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا، به دست تولیدکننده واقعی برسد و در این تمهید نیز موفق بود. به این ترتیب بسیاری از دلالان از بازار حذف شدند و این قابل قدردانی است.

    وی در خصوص کمک دولت به تولیدکنندگان از طریق تسهیلات بانکی، اذعان کرد: مدیران شرکت پرتو آلیاژ پارس اعتقادی به استفاده از تسهیلات بانکی ندارند و تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده‌اند. با این حال، برخی از تولیدکنندگان هم‌صنف هم تا حدودی توانستند تسهیلات بانکی را به راحتی دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر