معاون طرح و برنامه وزیر صمت:

با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان بازار را بهینه تنظیم کرد

جایگاه ویژه صنعت فولاد در بازارسرمایه

عصر معدن- سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در یازدهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن با نگاهی به بازار اعلام کرد که با قیمت گذاری دستوری مخالفیم و اعتقاد داریم برای تنظیم بهینه بازار باید از ابزارهای دیگر استفاده شود تا جذابیت برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت به وجود آید.;

با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان بازار را بهینه تنظیم کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، زرندی در این همایش گفت: صنعت فولاد در حوزه بازارهای مالی کشور اثر ویژه ای دارد به طوریکه با در نظر گرفتن مجموع شرکت های پذیرش شده در بورس و فرابورس از 610 شرکت پذیرفته شده 20 شرکت از زنجیره فولاد هستند. ارزش بازار شرکت های زنجیره فولاد 960 میلیارد تومان است که 16 درصد ارزش کل بازار سهام را این صنعت به خود اختصاص داده است.

    وی افزود: این شرکت ها در 9 ماهه امسال 273 هزار میلیارد تومان فروش داشتند و سود قابل توجهی را کسب کرده اند.

    زرندی درباره معاملات فولاد در بورس کالا نیز اظهار داشت: در حوزه بورس کالا نیز 104 هزارمیلیارد تومان معادل 41 درصد از کل معاملات مختص زنجیره فولاد بوده است.

    معاون طرح و برنامه وزیر صمت تصریح کرد: 24 شرکت در زنجیره فولاد آماده حضور در بورس هستند کما اینکه حضور 4 شرکت در هفته های اخیر قطعی شده است.

    وی تاکید کرد: صنعت فولاد به 55 میلیون تن ظرفیت خواهد رسید، اما سوال اینجاست که از 1404 به بعد چه کنیم؟ به سمت فولادهای آلیاژی برویم یا همین رویکرد را ادامه دهیم؟ پاسخ این است که موضوع سرمایه گذاری در حوزه آلیاژی باید با جدیت دنبال شود.

    زرندی ادامه داد: حوزه فولاد در برق اثرگذار است و در افق چشم انداز، 44 هزار مگاوات کمبود برق داریم. در حوزه گاز نیز 22 درصد گاز کشور در حوزه فولاد مصرف می شود. پس بحث انرژی را الان که حوزه فولاد پر رونق است باید دنبال کنیم؛ در حوزه ریل و زیرساخت ها نیز کمبود داریم و چالش محسوب می شود.

    معاون طرح و برنامه وزیر صمت با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم اهمیت ویژه ای دارد و رفتن به این سمت غیر قابل اجتناب است، گفت: بر روی موضوع قراضه کم کار کرده ایم در حالی که در کل دنیا 90 درصد فولاد را براساس قراضه دیده‌اند.

    زرندی چالش های حوزه فولاد را چنین برشمرد: در دنیا چالش های حوزه فولاد شامل تغییر در حوزه تامین و عرضه است که در ایران نیز همین چالش وجود دارد و باید در سنگ آهن اقداماتی اساسی صورت گیرد. چالش دیگر آلایندگی و انتشار گازهای گلخانه ای است؛ همچنین رقابت برای جذب استعدادها دیگر چالش حوزه فولاد دنیا بوده و تغییرات در تقاضا نیز آخرین چالش دنیاست. فولاد همچون سایر فلزات اساسی رشد نخواهد داشت پس ما هم باید به سمت فولادهای خاص پیش برویم.

    زرندی در خاتمه اظهار داشت: با قیمت گذاری دستوری مخالفیم و اعتقاد داریم برای تنظیم بهینه بازار باید از ابزارهای دیگر استفاده شود تا جذابیت برای سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت به وجود آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر