کمبود کارشناس، راه میان‌بر دور زدن قانون معادن

عصر معدن- کمبود تعداد کارشناس برای بازدید دوره ای و مستمر از معادن و ارزیابی وضعیت رعایت ایمنی فضای کار باعث شده تا تخلفاتی در این کارگاه ها صورت بگیرد که گاهی با تلفات و خسارات سنگین همراه است.;

کمبود کارشناس، راه میان‌بر دور زدن قانون معادن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، داشتن مسئول فنی و ایمنی در معاد بخشی از الزامات اداری برای صدور مجوز و پروانه بهره برداری متقاضیان معدن به شمار می‌رود و تا زمانی که مدارک لازم برای اثبات داشتن مسئول فنی و ایمنی توسط متقاضی به مراجع ذیربط تحویل نشود، مجوزی صادر نمی‌شود، اما مشکل پس از اخذ مجوز بروز می‌کند که هیچ کنترلی بر ادامه فعالیت مسئول فنی در کارگاه وجود ندارد.

    حذف مسئول فنی در معادن کم هزینه ترین و راحت ترین کار برای معدنکاران است چرا که هم از پرداخت مستمر بخشی از حقوق و مزایای نسبتاً بالا در مقایسه با کارگران معدنی خلاص می‌شوند و هم به قول خودشان از پروردن مار در آستین رهایی می یابند. به عبارتی، بیشتر مالکان و مدیران معدن در حالت خوشبینانه مسئول فنی و ایمنی را هزینه اضافی برای خط تولید می دانند و در وضعیت بدبینانه هم از آنان به عنوان کارمند دستگاههای دیگر نام می برند.

    مازندران حدود 250 معدن دارد که که از این تعداد 50 معدن زیر زمینی زغالسنگ است و بیشترین تعداد معادن زغالسنگ کشور را به خود اختصاص داده است.

    با توجه به حساسیت کار در معادن زیرزمینی به واسطه احتمال بروز حوادث، اجرای کامل تمامی الزامات معدن داری و معدنکاری نقش مهمی در حفظ ایمنی و سلامت کارگران دارد.

    بروز اتفاقات حوادث حین کار برای معدن کاران در استان مازندران نشان می‌دهد که یک جای کار و فعالیت در این بخش می لنگد که هر از گاهی اخبار تلخی در این زمینه مخابره می‌شود.

    آتش سوزی معدن زغال سنگ سوادکوه و روانه شدن 11 کارگر به بیمارستان در 31 فروردین امسال و ریزش معدن در همین شهرستان و کشته شدن یک کارگر در 25 خرداد امسال بخشی از این اتفاقات معدنی استان مازندران است که دل جامعه معدنکار این استان را هر از گاهی به درد می‌آورد.

    معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در این باره گفت: صدور جواز تأسیس و پروانه بهره برداری معادن از سوی این سازمان به یکسری ملزومات کاری و اداری نیاز دارد که به کارگیری مسئول فنی و مسئول ایمنی از جمله این الزامات است.

    عسکر شریفی افزود: همچنین بر اساس آیین نامه اجرایی قانون معادن حضور این افراد برای فعالیت معدن ضروری است و به همین دلیل هم رعایت این الزامات در مراحل اداری صدور مجوز پروانه بهره برداری ضروری است و متقاضی پروانه بهره برداری هم آن را جدی می‌گیرد و گر نه در غیر این صورت مجوز صادر نمی‌شود.

    معاون معادن مازندران گفت: اما در مراحل بعدی که مرحله عملیاتی کار است و در اصل به عنوان میزان مسئولیت پذیری بهره برداران بر می‌گردد، رعایت این الزام از سوی برخی بهره برداران نادیده گرفته می‌شود.

    شریفی بازدید و سرکشی دوره‌ای و مستمر از محیط و فضای معادن برای کنترل وضعیت اجرای الزامات بخشی از فعالیت 6 کارشناس معدن سازمان صمت استان اعلام کرد و افزود: با توجه به فعالیت معادن پرشمار بویژه معادن زیرزمینی زغالسنگ این تعداد کارشناس معدن جوابگو نیست.

    مازندران حدود 250 معدن دارد که از این تعداد 110 معدن فعال هستند.

    وی ادامه داد: علاوه بر این وقوع حوادث طبیعی همچون سیل ابتدای امسال باعث اضافه شدن حجم فعالیت این کارشناسان می‌شود و تمرکز آنها به سمت معادنی که دچار این حوادث شده‌اند می‌رود.

    شریفی با اشاره به اینکه نیاز به حداقل 6 کارشناس معدن دیگر برای ارزیابی معادن وجود دارد، ادامه داد: بهره برداران گاهی از عدم حضور و یا از سرکشی‌های با تأخیر کارشناسان سو استفاده کرده و رعایت نکات لازم در این زمینه را نادیده می‌گیرند.

    وی گفت: با توجه به محدودیت منابع در جذب نیرو به عنوان کارشناس معدن در سازمان صمت مازندران برنامه ریزی ویژه‌تری برای کنترل برخی از معادن خاص و ویژه استان در نظر گرفته شد.

    وی توجه بیشتر به معادن زیر زمینی از جمله معادن معادن زغالسنگ را از این دست برنامه‌ها معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین حوادث در معادن زیر زمینی رخ می‌دهد از این پس تمرکز کارشناسان معدن سازمان و بازدید و بازرسی از این معادن بیشتر خواهد شد تا با ارزیابی‌ها مستمر از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

    بر اساس آمارها بیش از سه هزار و 500 کارگر در معادن مازندران کار می‌کنند که یکهزار و 500 نفر آنها در معادن زغالسنگ فعالیت دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر