سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایمیدرو در معادن

عصر معدن- رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: در ۲۰ سال گذشته در معادن و صنایع معدنی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته که برای ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.;

سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایمیدرو در معادن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، محمدرضا موثقی نیا در همایش پدافند غیرعامل در معادن افزود: برای برنامه پنج ساله هفتم توسعه 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی با اشتغال زایی 200 هزار نفری به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیش بینی شده است.

    وی گفت: در 20 سال گذشته، حدود 10 میلیارد دلار نیز از طریق بخش خصوصی سرمایه گذاری صورت گرفته یا در حال انجام است.

    موثقی نیا بر اثر بخشی بیشتر در اقتصاد کشور با رونق تولید تاکید کرد و افزود: یکی از مسیر‌های تقویت پدافند غیرعامل، تقویت بخش خصوصی و توسعه سرمایه در سطح کشور و پیشگیری از تمرکز است.

    وی گفت: ما به هر میزان بخش خصوصی را در معادن و صنایع معدنی بیشتر وارد کنیم و راه را بیشتر برای آن‌ها باز کنیم، این خود به نوعی تمرکز زدایی از صنایع و معادن خواهد کرد که بدون واسطه به پدافند غیرعامل ارتباط پیدا خواهد کرد.

    موثقی نیا، بهترین، بزرگترین و اثربخش‌ترین راه برای توسعه پدافند غیرعامل را رونق تولید بیان کرد و افزود: یکی از کار‌های خوبی که در سال‌های گذشته در ایمیدرو رخ داد، بحث تهاتر بود.

    وی گفت: ایمیدرو در یک سال گذشته، با تهاتر کالا در بخش فولاد و مس و سایر تولیدات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از یک طرف و از طرف دیگر، مایحتاج کشور، محدودیت‌های مالی و بانکی را به طور قطع دور زدیم.

    رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود : پارسال در صنایع معدنی و معادن حدود 12 میلیارد دلار صادرات انجام شد و عمده‌ای از آن، مرهون فرایند تهاتر بود، در غیر این صورت دست یافتن به این عدد ممکن نبود.

    وی در ادامه به خطوط لوله آب که از خلیج فارس و دریای عمان در دست احداث است اشاره کرد و افزود: به عنوان یکی دیگر از اقدامات در حوزه پدافند غیرعامل در معادن و صنایع معدنی است و این اقدام به نوعی با توسعه خطوط لوله، موجد پدافند غیر عامل باشد که اگر جایی مشکلی برای شبکه انتقال آب پیش آمد، ما شبکه‌های زیاد دیگری داشته باشیم.

    موثقی نیا گفت: در حوزه برق، توافقی که وزارت صمت با وزارت نیرو دارد احداث 10 هزار مگاوات برق فسیلی و 5 هزار مگاوات برق تجزیه پذیر است که این هم به نوعی خطرپذیری کشور را در مواقع بحران کاهش خواهد داد.

    رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پدافند غیرعامل در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: اکنون مباحث پیچیده تری از پدافند غیرعامل از جمله سایبری و حملات رایانه‌ای مطرح است و ما همچنان که در جنگ نظامی به طور طبیعی انتظار داریم که مورد تهدید بمب و موشک قرار بگیریم، اما در جنگ اقتصادی و روانی ‏ , مورد تهاجم توپ و توپخانه قرار نمی‌گیریم.

    وی گفت: در جنگ اقتصادی، بزرگترین عاملی که می‌تواند در پدافند غیرعامل مطرح شود، فرمایشات رهبری است که در 15 سال اخیر، ایشان به موضوع تولید و امسال نیز به رونق تولید تاکید داشتند.

    موثقی نیا با بیان این‌که مهمترین و اثر بخش‌ترین راه برای مقابله با حملات دشمن، عمل به فرمایشات و تدابیر رهبر معظم انقلاب است گفت: تهاجم اقتصادی که امروز دشمنان و در صدر آن آمریکا به کار می‌برد، استفاده از نقاط ضعف اقتصاد ماست و بزرگترین جنبه ضعف ما وابستگی و بهترین راه حل مقابله با این وابستگی تولید است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر