پایان تعمیرات و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واگن برگردان شماره یک فولادمبارکه

عصر معدن- پروژۀ تعمیرات و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واگن برگردان شمارۀ یک فولاد مبارکه طی ۷ روز با همت و تلاش کارکنان واحد انباشت و برداشت، کارکنان دفتر فنی ناحیۀ آهن‌سازی، واحدهای تعمیرات و تعمیــــرگاه مـــرکزی، حمــــل‌ونقــــل، بازرسی فنی، حفاظت فیزیکی و ایمنی و آتش‌نشانی فولاد مبارکه با موفقیت و در فضایی کاملا ایمن انجام شد.;

پایان تعمیرات و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واگن برگردان شماره یک فولادمبارکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» حمیدرضا بذار رئیس تعمیرات مرکز مکانیک تعمیرات مرکزی چگونگی انجام این کار بزرگ و اقدامات انجام‌شده در این فرایند را تشریح کرده است که در پی می‌خوانید.
    نقش و اهمیت واگن برگردان ها در فولاد‌مبارکه چیست؟
    بخش عمده‌ای از پودر سنگ‌آهن مصرفی فولاد مبارکه با واگن از معادن داخلی گل‌گهر، چادرملو و بافق حمل می‌شود. واگن‌های ورودی توسط باسکول ریلی توزین شده و در ادامه به محوطۀ واگن‌برگردان برای تخلیه هدایت می‌شوند.
    حرکت دادن واگن‌ها به‌طرف واگن‌برگردان و یا لوکوموتیو(CAR INDEXER ) و تنظیم موقعیت آن‌ها در داخل واگن‌برگردان می‌تواند به‌وسیلۀ دستگاه واگن‌گیر انجام شود. واگن‌ها یک‌به‌یک توسط دستگاه واگن‌برگردان تخلیه‌شده و از طریق تغذیه‌کننده‌های لرزشی و نوار نقاله به محوطۀ انباشت (پارک‌ها) انتقال می‌یابند. این در حالی است که وزن واگن خالی 30 تن و مقدار بار داخل واگن‌های فعلی 90 تن است.
    اجرای این پروژه از چه نظر اهمیت داشت؟
    در اثر کارکرد زیاد و به‌مرور زمان تجهیزات کاردامپر در بسیاری از بخش‌ها دچار ساییدگی، لهیدگی و تیز شدن گام‌های چرخ‌دنده‌ها شده بود که می‌توانست منجر به آسیب استراکچر، پینیون و حتی سقوط تجهیز شود. همچنین ساییدگی و لهیدگی ریل‌ها منجر به حرکت نامتوازن و لرزشی تجهیز و دیوارۀ بتونی نیز دچار خراشیدگی و آسیب شده بود. خرابی چرخ‌های جلو و عقب، خرابی گیربکس و پینیون موتورها نیز از دیگر مشکلات به‌وجود‌آمده بود. ضمن این‌که اگر این پروژه بیشتر از زمان تعیین‌شده به طول می‌انجامید، حجم عظیمی واگن در خط راه‌آهن شرکت جمع می‌شد و مشکلاتی به بار می‌آورد، اما با تلاش همه‌جانبۀ همکاران در قسمت‌های مختلف شرکت، این پروژۀ تعمیراتی زودتر از موعد مقرر انجام شد.
    در این برنامۀ تعمیراتی چه کارهای مهم و حساسی انجام شده است؟
    این پروژه از ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه دوم آبان ماه آغاز شد. در هر شیفت 20 نفر نیروی اجرایی به همراه فورمن، کارشناس فنی و تکنسین ایمنی حضور داشتند. با توجه به ضرورت و اهمیت خط کاردامپر فعالیت به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شد. فعالیت‌های تنظیمات مانند الایمنت و بکلش‌گیری از فعالیت‌های مهمی بود که به‌صورت دقیق و منظم اجرا گردید. در فاز آماده‌سازی، جلسات مدیریتی جهت هماهنگی واحدهای مختلف سازمان برگزار شد.
    پیش از این هم‌چنین پروژه‌ای در فولاد مبارکه اجرا شده بود؟
    بله. در سال 1391 و در بازۀ زمانی 8 روز.
    این پروژۀ مهم و کارآمد چه زمانی به پایان رسید؟
    این تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده روز چهارشنبه ششم آبان ماه با حضور 4 هزار نفر ساعت کار تعمیراتی و با در مدار قرار گرفتن کاردامپر با موفقیت انجام شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر