دوشنبه هفته جاری با حضور وزرای صمت و اقتصاد رقم می خورد؛

۳ افتتاح از جنس مس و فولاد در بورس کالا

عصر معدن- دوشنبه هفته جاری ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۰ آیین راه اندازی معاملات آتی مس کاتد، معاملات گواهی سپرده مس کاتد و گواهی سپرده میلگرد با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بورس کالای ایران برگزار می شود تا سه افتتاح در یک روز رقم بخورد.;

۳ افتتاح از جنس مس و فولاد در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، دوشنبه این هفته روزی مهم در تاریخ بازار سرمایه ایران خواهد بود چراکه انتظارها برای ورود فلزات به ابزارهای مالی بورس کالای ایران در جمع مسوولان و مدیران صنعتی کشور به پایان می رسد تا تحولی جدید در مسیر مبادلات فلزات در کشور رقم بخورد.

    در همین راستا، مراسم آیین راه اندازی معاملات آتی مس کاتد، گواهی سپرده مس کاتد و گواهی سپرده میلگرد با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی دیگر از مدیران صنعتی کشور به میزبانی بورس کالای ایران برگزار می شود.

    قرارداد آتی مس کاتد

    نخستین قرارداد آتی مس کاتد با سررسید بهمن ماه در راستای توسعه دارایی های پایه بازار مشتقه بورس کالای ایران از امروز شنبه 27 آذر ماه روی تابلوی معاملات می رود و همان طور که ذکر شد، روز دوشنبه نیز در مراسمی رسمی، آیین راه اندازی این معاملات برگزار می شود.

    جزییات قرارداد آتی مس کاتد بیانگر آن است که هر قرارداد معادل 100 کیلوگرم، حد نوسان قیمت روزانه مثبت و منفی 5 درصد با توجه به قیمت تسویه روز قبل و سقف مجاز موقعیت های تعهدی باز برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیز 500 موقعیت در هر کد معاملاتی است.

    گواهی سپرده مس کاتد

    همچنین براساس اطلاعیه بورس کالا، معاملات گواهی سپرده مس کاتد با پذیرش انبار شرکت ملی مس ایران جهت انجام معاملات ناپیوسته به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی از امروز فعال شده و روز دوشنبه آماده انجام معامله است.

    مقدار هر گواهی سپرده کالایی یک کیلوگرم است و مقدار مجاز هر سفارش و حداقل مقدار مجاز برای تحویل کالا از انبار 20 تن معادل 20 هزار ورقه است لذا امکان خرید کمتر از این میزان وجود ندارد.

    معاملات گواهی سپرده مس کاتد به صورت حراج تک قیمتی انجام می شود برای این منظور در روزهای سه شنبه هر هفته دوره پیش گشایش از ساعت 12:45 شروع و ساعت 13:30 خاتمه می یابد و راس ساعت 13:30 حراج تک قیمتی برگزار می شود.

    معاملات در هفته نخست در روز دوشنبه با یک دوره پیش گشایش از ساعت 10:15 شروع و ساعت 11 خاتمه می یابد و راس ساعت 11 حراج تک قیمتی برگزار می شود.

    گواهی سپرده میلگرد

    براساس اطلاعیه بورس کالا، انبار میلگرد شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر جهت انجام معاملات ناپیوسته به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی فعال شده و از روز دوشنبه 29 آذر ماه آماده انجام معاملات است.

    مقدار هر گواهی سپرده کالایی یک کیلوگرم است و حداقل مقدار مجاز خرید در هر نماد معاملاتی 25 تن معادل 25 هزار ورقه است. همچنین برای هر کد معاملاتی حداکثر مقدار مجاز خرید در هر جلسه معاملاتی برای هر نماد معاملاتی 100 تن معادل 100 هزار ورقه است.

    معاملات گواهی سپرده میلگرد به صورت حراج تک قیمتی انجام می شود. برای این منظور دوره پیش گشایش از ساعت 12:45 شروع و ساعت 13:30 خاتمه می یابد و راس ساعت 13:30 حراج تک قیمتی برگزارمی شود. همچنین معاملات در هفته نخست در روز دوشنبه با یک دوره پیش گشایش از ساعت 10:15 شروع و ساعت 11 خاتمه می یابد و راس ساعت 11 حراج تک قیمتی برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر