رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خبر داد

افزایش ۵ درصدی سهم معدن در اقتصاد سال آینده کشور

عصر معدن- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از افزایش پنج درصدی سهم معدن در اقتصاد سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: سهم معادن در اقتصاد کشور طبق قانون بودجه سال آینده، ۱۳ درصد تعیین شده که نسبت به سال گذشته که هشت درصد بود، رقم قابل توجهی است.;

افزایش ۵ درصدی سهم معدن در اقتصاد سال آینده کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، رضا بستامی که با هدف شرکت در جلسه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و بررسی دغدغه‌های استان‌های شمال غرب کشور به تبریز سفر کرده است، در جمع خبرنگاران، گفت: آذربایجان شرقی، یکی از مناطق مهم و راهبردی معادن در کشور به خصوص در حوزه مس است. اکنون تعداد 630 معدن در این استان وجود دارد و هم‌چنین تعداد اعضای نظام مهندسی معدن استان نیز 3600 نفر است.

    به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که 21 سال از آغاز فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن در کشور می‌گذرد، افزود: اکنون تعداد 45 هزار عضو حقیقی و حقوقی این سازمان در 31 استان کشور هستند.

    بستامی خاطرنشان کرد: معادن در کشور ما دارای ظرفیت بسیار بالایی هستند و دولت نیز سهم این بخش در اقتصاد کشور را برای سال آینده به میزان پنج درصد افزایش داده است. دست یابی به این هدف در سال 1403 نیز بسیار سخت و دشوار بوده اما قابل تحقق است.

    وی ضمن تاکید بر بحث آموزش مهندسان معدن و بازآموزی دانش فنی فعالان این حوزه، گفت: ارتباط مستمری با وزارتخانه، کارگروه‌ها و شورای عالی معادن کشور و استان‌ها داریم چرا که مشاوره فکری و اتاق فکر مباحث فنی مرتبط با بخش معدن در این نقشه، به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار شده است.

    وی بر لزوم احصای دقیق دلایل تعطیلی برخی واحدهای معدنی و راهکارهای رفع آن‌ها، اظهار کرد: عملیات معدنی در هفت درصد اراضی کشور انجام گرفته که حدود چهار درصد آن نیز به اکتشافات معدنی مربوط می‌شوند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: 12 درصد از حقوق دولتی بابت بازسازی معادن از سوی بهره برداران معادن پرداخت می‌شود. آن‌ها، سهم تخریب خود را پرداخت می‌کنند اما واقعیت این است که بدون اکتشاف روباز، استخراج از معادن ممکن نیست اما سازمان نظام مهندسی معدن در طراحی‌های خود، ایمنی را در نظر می‌گیرد تا در کنار امر استخراج، منابع طبیعی نیز حفظ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر