یک اتفاق خاص و امیدبخش در یک شرکت فولادی

صرفه جویی یک میلیون یورویی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با استفاده از توان داخلی

عصر معدن- اسکرو کومپرسورهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با استفاده از توان داخلی بومی سازی شد و صرفه جویی ارزی یک میلیون یورویی و ایجاد فرصت تولیدی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال را با اعتماد به سازندگان ایرانی فراهم کرد.;

صرفه جویی یک میلیون یورویی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با استفاده از توان داخلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از معدن نیوز، مهدی مکی آبادی معاون بهره برداری شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با اشاره به تعمیر تجهیز اسکرو کمپرسور (کمپرسور مارپیچی) منحصر به فرد این شرکت با استفاده از توان داخلی گفت: تنها دو نمونه از این کمپرسورها که ساخت کوبه استیل ژاپن می باشد با این حجم و قدرت در ایران موجود است و مورد استفاده قرار گرفته که یکی در چادرملو بوده و دیگری در توسعه آهن و فولاد گل گهر است.
    معاون بهره برداری شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به معدن نیوز اظهار داشت: قدرت این کمپرسورها 2.3 مگاوات و دور ورودی آن 2780 دور در دقیقه می باشد و قادر است دبی 31 هزار مترمکعب گاز را جابجا کند.

    مکی آبادی افزود: کمپرسور مذکور در چادرملو پس از یک ماه کار، دچار مشکل شد و چون در دوره گارانتی قرار داشت، کارشناسان کوبه استیل با حضور در چادرملو، سوپروایزری (خدمات فنی) و تامین قطعه را انجام داده و مشکل مربوطه را رفع کردند. همین مشکل در توسعه آهن و فولاد گل گهر پس از یک سال به وجود آمد و به جهت آنکه دوره گارانتی آن تمام شده بود و علاوه بر آن در دوره تحریم قرار داشتیم، نه تامین قطعه و نه خدمات فنی از سوی کوبه استیل مقدور نبود.

    وی ادامه داد: از آنجا که توقف خط تولید مقدور نبود و هزینه بالایی را به مجموعه تحمیل می کرد لذا با توجه به ضرورت موضوع، پتانسیل های داخل کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پیشگامان صنعت آسیا به عنوان پیمانکار انتخاب شد تا کار دمونتاژ و مهندسی معکوس قطعات این تجهیز را انجام دهد. در همین راستا، ریز قطعات پس از مهندسی معکوس کاملا بومی سازی گردید و درخصوص قطعات بزرگتر نیز علیرغم زمان بر بودن فرآیند ساخت، مهندسی معکوس آنان انجام شد و در حال بومی سازی می باشیم. لذا در زمان موجود، قطعات آسیب دیده ترمیم گردید و آماده مونتاژ شد و پس از مونتاژ روتورها، کمپرسور به صورت کامل مونتاژ گردید و پس از انجام بالانسینگ، نصب و راه اندازی انجام و کمپرسور به صورت کامل در مدار قرار گرفت و اکنون در خدمت خط تولید است.

    مکی آبادی در پاسخ به این سوال که بومی سازی و تعمیر در داخل چه میزان صرفه جویی برای مجموعه ایجاد کرد؟ گفت: با توجه به اینکه هر سوپروایزر روزانه 1700 یورو درخواست می کرد و تعمیر این تجهیز با در نظر گرفتن تجربه چادرملو در این زمینه، نیازمند حضور 3 سوپروایزر به مدت یک ماه بود از اینرو داخلی سازی آن صرفه جویی قابل توجهی را برای توسعه آهن و فولاد گل گهر رقم زد. کما اینکه تامین قطعه اصلی و بزرگ این کمپرسور بالغ بر 650 هزار یورو هزینه نیاز داشت که در توسعه آهن و فولاد ترمیم قطعه موجود در دستور کار قرار گرفت و اکنون در کمپرسور بکار گرفته شده است. لذا می توان گفت حدود یک میلیون یورو صرفه جویی ارزی با داخلی سازی این قطعه صورت گرفت.

    وی تصریح کرد: صرفه جویی که از عدم توقف طولانی مدت خط تولید ایجاد شد نیز حدود 100 تا 120 میلیارد تومان برآورد شده است و در واقع فرصت تولید به ارزش 1000 میلیارد ریال با اعتماد به سازندگان ایرانی ایجاد شد. 

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر