تامین بیش از ۲۵ درصد ِ خوراک فولاد کشور در مجتمع سنگ آهن سنگان

عصر معدن- سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان وابسته به ایمیدرو گفت: این مجتمع بیش از ۲۵ درصد ِ خوراک فولاد کشور را تامین می‌کند و مطابق برنامه‌ریزی، تامین یک‌سوم خوراک فولادسازان کشور تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.;

تامین بیش از ۲۵ درصد ِ خوراک فولاد کشور در مجتمع سنگ آهن سنگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از دنیای معدن، محمد گل‌محمدی با تبریک فرا رسیدن چهل وچهارمین بهار انقلاب اسلامی، افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان مشهور به عسلویه شرق کشور، جزو 10 معدن برتر جهان، معروف به پایتخت سنگ آهن خاورمیانه، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم رکورد‌هایی را در حفاری اکتشافی، استخراج سنگ‌آهن، باطله‌برداری، تولید کنسانتره و گندله ثبت کرده اند.

    وی گفت: این مجتمع در 300 کیلومتری جنوب مشهد واقع شده که 2 هزار و 200 هکتار پهنه صنعتی و معدنی دارد و در یک دهه گذشته پنج سرمایه‌گذار بزرگ فولادی به‌منظور تولید گندله و کنسانتره در این منطقه استقرار یافته‌اند.

    گل محمدی تصریح‌کرد: مجتمع سنگ آهن سنگان با فعالیت در سه حوزه اکتشاف، استخراج و فروش، در تکمیل زنجیره فولاد کشور، همچنین رشد و توسعه فولاد میانی کشور بسیار حائز اهمیت است و یکی از برترین مجتمع‌های وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود.

    رییس هیات اجرایی مجتمع سنگ‌آهن سنگان در ادامه به بیان برخی رکورد‌های به‌دست آمده در 18 ماه اخیر در این مجتمع (از مرداد 1400 تا بهمن‌ماه 1401) پرداخت و گفت: در این مدت پنج‌هزار و 926 متر حفاری اکتشافی در این مجتمع انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه گذشته (مرداد 99 تا بهمن 1400) رشد بیش از 2 هزار و 604 درصدی داشته است.

    وی افزود: دراین مدت 12 مورد پروانه اکتشاف اخذ شد که حاکی از رشد 200 درصدی است و همچنین بیش از 30 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شد که در هم‌سنجی با مدت مشابه گذشته، افزایش بیش از 50 درصدی نشان می‌دهد.

    گل محمدی همچنین از رشد 83 درصدی باطله‌برداری با انجام بیش از 55 میلیون تن باطله‌برداری در 18 ماه فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تولید سنگ آهن دانه‌بندی در این مدت به 2 میلیون و 200 هزار تن رسید که حاکی از رشد 450 درصدی است.

    وی اظهار داشت: در این مدت بیش از 11 میلیون تن کنسانتره و بیش از 12 میلیون تن گندله با همکاری سرمایه‌گذاران تولید شد که به ترتیب حاکی از رشد 22 درصدی و افزایش 10 درصدی است.

    سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان، میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده در مجتمع سنگ آهن سنگان در این مدت را 500 نفر اعلام کرد که رشد 70 درصدی نشان می‌دهد.

    وی ادامه‌داد: فولاد سنگان، فولاد سناباد، فولاد خراسان، هلدینگ کاوه پارس و اپال پارسیان، پنج سرمایه‌گذاری هستند که با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، برای ایجاد و ساخت کارخانجات تولید کنسانتره و گندله در این پهنه اقدام کرده اند.

    رییس هیات اجرایی مجتمع سنگ‌آهن سنگان همچنین گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی نیز پیمانکار گروه «الف» این مجتمع موفق به استخراج 5.9 میلیون تن محصول شده که بیش از کل تولید سال گذشته (4.5 میلیون تن) است.

    وی افزود: همچنین پیمانکار گروه «ب» نیز در 10 ماهه امسال 12 میلیون تن کلوخه سنگ‌آهن (کل پارسال 13 میلیون تن) استخراج کرد و بیش از 556 هزار تن سنگ‌آهن دانه بندی (کل پارسال تولید 422 هزار تن) تولید داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر