حمایت از بخش معدن در ایستگاه بورس کالا

عصر معدن- نتایج مثبت ورود معدنی‌ها به بورس کالا شرایطی را فراهم کرده است که به دنبال آن مسوولان و کارشناسان نیز از این روندی که در حوزه شفاف‌سازی و کشف قیمت واقعی کالاها انجام می‌شود، حمایت می‌کنند.;

حمایت از بخش معدن در ایستگاه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از جهان صنعت، در این راستا محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رعایت اصل شفافیت بر عرضه محصولات شرکت‌های وزارت کار در بورس کالا تاکید کرد. همچنین شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که عرضه محصولات معدنی در بورس، اطمینان و افزایش سرمایه‌گذاری در بحث معادن، صنایع معدنی و فولادی کشور را با امنیت بالا همراه می‌سازد و از این رو همه باید از بهبود شرایط شرکت‌های معدنی استقبال کنند. ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز بر عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا تاکید دارد و بهرنگ بنایی معاون اقتصادی سرمایه‌گذاری پارسیان نیز عرضه محصولات معدنی در بورس را به سود تولید و سهامداران عنوان می کند.

    فصل جدید توسعه معادن کشور با عرضه محصولات معدنی در بورس کالا آغاز شده است. به گفته کارشناسان، ورود محصولات معدنی به بورس کالا اقدامی مبارک و ارزشمند است چراکه پس از سال‌ها سود واقعی حاصل از تولید مواد معدنی به تولیدکنندگان می‌رسد و این اتفاق می‌تواند فصل جدیدی برای توسعه معادن کشور باشد. در واقع اهمیت ویژه به معادن در کشور می‌تواند انگیزه رشد سرمایه‌گذاری به این بخش را بازگرداند و معادن را در جایگاه اصلی خود به عنوان پیشران اقتصادی کشور قرار دهد. در این خصوص شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که اطمینان و افزایش سرمایه‌گذاری در بحث معادن، صنایع معدنی و فولادی کشور را با امنیت بالا همراه می‌سازد و از این رو همه باید از بهبود شرایط شرکت‌های معدنی استقبال کنند.

    ضرورت عرضه کامل زنجیره فولاد در بورس کالا

    در این راستا ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز با بیان اینکه عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا باید انجام شود گفت: با این اقدام در بستر شفاف بورس کالا قیمت‌گذاری واقعی محصولات صورت می‌گیرد و در روند تصحیح مدیریت کمک شایانی می‌شود.

    تقی‌زاده برنامه‌ها و طرح‌های شرکت را چنین تشریح کرد: در کچاد برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای واقعی فراوانی در حال پیگیری است. موافقت اصولی برای پنج طرح صادر شده، اسناد مناقصه گندله‌سازی، ذوب سرمد، دی 19 و فروسیلیکم منگنز منتشر شده است. همچنین در حال ثبت شرکت‌ها هستیم؛ دو واحد تولید ورق، یک مگا مودول آهن اسفنجی، نیروگاه سیکل ترکیبی و دو نیروگاه خورشیدی در دست داریم. تاکید در چادرملو بر اکتشاف است که با خرید تجهیزات جدید بیشتر زمان خود را صرف آن می‌کنیم. در برنامه‌های چادرملو افزایش سرمایه وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود حتما تا پایان سال جاری محقق شود.مدیرعامل چادرملو درباره چالش‌های بخش معدن و صنایع معدنی نیز گفت: از جمله چالش‌های موجود در صنعت بوروکراسی اداری و مداخلات بی‌جاست. از دیگر مشکلات موجود بحث‌های مدیریتی است که اگر اجازه دهند روند قیمت‌گذاری روال طبیعی خود را طی کند فعالیت مجموعه‌ها خیلی راحت‌تر و بهتر انجام می‌شود.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که آیا امکان عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا وجود دارد؟ اظهار کرد: امکان عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا وجود دارد و حتی به نظر من باید انجام شود تا در بستر شفاف بورس کالا قیمت‌گذاری صورت گیرد و در روند تصحیح مدیریت کمک شایانی شود.

    تقی‌زاده همچنین گفت: با افزایش میزان تولید و توسعه در چادرملو تلاش می‌کنیم از سهم و منافع سهامداران حمایت کنیم و برای این کار استفاده از پروژه‌های توسعه‌ای و افزایش تولید است.

    خروج فعالیت‌ها از فضای تاریک

    در این رابطه بهرنگ بنایی معاون اقتصادی و امور مجامع شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان نیز اظهار کرد: طبیعی است که سهامداران تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی را داشته باشند که معاملات آنها در بسترهای شفاف مانند بورس کالا انجام می‌شود تا اینکه بخواهند در شرکتی سرمایه‌گذاری کنند که ندانند محصولاتش را به کجا می‌فروشد و فعالیت‌های خود را در چه فضایی انجام می‌دهد.

    وی با مثبت قلمداد کردن افزایش ورود محصولات شرکت‌های کالایی مانند شرکت‌های حوزه معدن به بورس کالا، بیان کرد: شفاف‌سازی که در پی این روند اتفاق می‌افتد، تقریبا همه فعالان این حوزه را خوشحال می‌کند، زیرا در چنین شرایطی فعالیت‌ها در فضایی تاریک و کورکورانه انجام نمی‌شود. امیدوارم ورود شرکت‌های کالا محور به بورس کالا مستمر و ادامه‌دار باشد و در این مسیر از حمایت حاکمیت، دولت و نهادهای بالادستی نیز بی‌بهره نباشیم.

    بهرنگ بنایی اضافه کرد: در ورود محصولات به بورس کالا، این بازار است که براساس عرضه، تقاضا و رقابتی که ایجاد می‌شود، قیمت واقعی محصولات را کشف می‌کند. به طور مثال، در عرضه اخیر آهن اسفنجی، رقابت خوبی شکل گرفت به طوری که قیمت کشف‌شده واقعی‌تر شد و در نظر داشته باشید که این اتفاق در خصوص شمش فولاد و مقاطع هم رخ داده است.

    کشف قیمت واقعی

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همان‌طور که در بالا اشاره شد، در استمرار ورود کالاها به بورس کالا، بعد از مدتی زنجیره فولاد، قیمت تعادلی هر کدام از محصولات را فارغ از ضرایب و دستورات موجود، پیدا کرده و به کشف قیمت واقعی می‌پردازد.

    وی تاکید کرد: در نظر داشته باشید با ورود شرکت‌ها به بورس کالا، با توجه به کشف نرخی که انجام می‌شود سهامداران می‌توانند EPS سهام خود را پیش‌بینی کنند. همچنین اگر کسی بخواهد به طور مثال در زنجیره طرح‌های فولادی فعالیت داشته باشد، برای اطلاع از قیمت دقیق کالاها می‌تواند از بورس کالا به عنوان مرجعی مورد اعتماد و موثق بهره ببرد. بر این اساس، کارشناسان برای تهیه و بررسی طرح‌های خود می‌توانند با مراجعه به سایت‌های رسمی بورسی، برای آینده طرح خود به پیش‌بینی بپردازند یا روند گذشته شرکت و سهام مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند.

    معاون اقتصادی و امور مجامع شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به شرکت‌های بزرگ صنعتی- معدنی توصیه کرد که با حمایت از یکدیگر به تقویت این حوزه بپردازند و افزود: به نظر من این شرکت‌ها در بورس کالا از یکدیگر خرید کنند و در همین بازار به یکدیگر محصولات خود را بفروشند تا در این بازار شاهد فضای رقابت بهتری باشیم.به باور کارشناسان، با ورود محصولات معدنی به بورس کالا، شفافیت در کل زنجیره فولاد سایه می‌اندازد و با کل حلقه‌های تولید با یک رویکرد رفتار می‌شود. این اتفاق به سود تولید بوده و رانت را از بین می‌برد. این در حالی است که در دیگر حوزه‌ها نیز حمایت از روند عرضه محصولات تمامی شرکت‌ها در بورس می‌تواند به افزایش شفافیت در کشور کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر