رییس سازمان نظام مهندسی معدن:

بیش از ۵۰ درصد معادن کشور از نظر استخراج رتبه پایین دارند

عصر معدن- رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: بیش از ۵۰ درصد معادن کشور به‌دلیل حجم پایین استخراج، درجه چهار محسوب می‌شوند که کارورزان این سازمان در آنها فعالیت می‌کنند.;

بیش از ۵۰ درصد معادن کشور از نظر استخراج رتبه پایین دارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، تقی نبئی بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در محل این سازمان در پاسخ به پرسش ایرنا پیرامون نداشتن پروانه اشتغال 75 درصد از اعضای نظام مهندسی معدن ایران بعد از دو دهه فعالیت توضیح داد: شمار اعضای این سازمان بالغ بر 41 هزار نفر است که بخشی از این افراد اعضای هیات علمی دانشگاه محسوب می شوند و چندان انگیزه ای برای دریافت پروانه اشتغال ندارند.

    براساس آمار امروز ( 24 تیرماه 99) پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، شمار اعضای آن 40 هزار و 733 نفر است که تعداد 10 هزار و 552 نفر پروانه اشتغال دارند.

    همچنین در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن فعال کشور را بالغ بر پنج هزار و 600 معدن اعلام کرده، سازمان یاد شده در سایت خود شمار معادن فعال را هفت هزار و 562 معدن ذکر کرده است.

    ضمن اینکه تعداد مسئولان فنی معادن 6 هزار و 232 نفر ذکر شده که در مقایسه با شمار معادن فعال ثبت شده این سازمان تعداد یک‌هزار و 330 معدن فاقد مسئول فنی است.

    نبئی اضافه کرد: برگزاری آزمونهای ارزیابی و شرایط سختگیرانه امکان قبولی شرکت کنندگان را کاهش داده و در واقع بخشی از دلیل دریافت نکردن پروانه اشتغال اعضای سازمان ناشی از اجرای آزمون و ارزشیابی های مربوطه است.

    وی ابراز امیدواری کرد: نظم پذیری در برگزاری مستمر آزمونها و ارزشیابی دقیق در این ارتباط، زمینه ساز صدور پروانه اشتغال برای اعضای سازمان شود.

    قراردادهای میلیاردی با وزارت صنعت جدید نبود

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ارتباط با موضوع قرار دادهای میلیاردی با وزارت صنعت، معدن وتجارت ( معاونت امور معادن وصنایع معدنی ) که مورد توجه رسانه ها واقع شده گفت: برخلاف آنچه که اعلام شده ارزش این قراردادها کمتر از 9 میلیارد تومان است و جدید نیست.

    داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ( رییس پیشین سازمان نظام مهندسی معدن) در روز 19 خرداد از امضای قرارداد حدود 15 تا 20 میلیارد تومان تاکنون میان وزارت صنعت و سازمان نظام مهندسی معدن ایران خبر داده بود.

    نبئی اضافه کرد: قرارداد های امضا شده بین سازمان نظام مهندسی معدن و وزارت صنعت اوایل سال گذشته، یا بعضی مربوط به هفت تا هشت سال قبل بود که از جمله آنها ساماندهی محدوده های معدنی، ارزیابی ریسک معادن و ...است.

    وی خاطرنشان ساخت: قرارداد بین این سازمان و وزارت صنعت برای سال 1399 اکنون در دست بررسی است و تاکنون قراردادی امضا نکردیم.

    بازرسی سالیانه معادن زغالسنگ
    رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پاسخ به پرسش ایرنا در ارتباط با موضوع بازرسی از معادن زغالسنگ که پس از جان باختن 43 نفر در معدن زمستان یورت استان گلستان در سال 96 افزود: سالی یک نوبت همه معادن زغالسنگ بازرسی می شوند.

    به گفته وی، مراحل بازرسی پس از اعلام سازمان صنعت استانی به بهره بردار و هماهنگی لازم توسط مسوول فنی، گزارش لازم تهیه و به وزارت صنعت، معدن وتجارت منعکس می شود.

    نبئی خاطرنشان ساخت: اکنون اینگونه گزارش ها با رویکرد ایمنی معدن با جدیت بیشتری تهیه و به وزارتخانه انتقال داده می شود.

    تازه ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که بیش از پنج هزار و 600 معدن فعال درسطح کشور وجود دارد که تعداد 115 معدن مربوط به زغال‌سنگ است و سهم اشتغال بیش از 17 هزار نفری را به خود اختصاص داده اند.

    ظرفیت زغال‌سنگ کشور در سال گذشته سه میلیون و 400 هزار تن اعلام شد، میزان تولید هم یک میلیون و 800 هزار تن کنسانتره برآورده شده و در سال 97 هم به میزان یک میلیون و 500 هزار تن کنسانتره تولید شد.

    سیزدهم اردیبهشت ماه سال 1396 در نتیجه وقوع انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر (گلستان) 43 نفر از کارگران جان خود را از دست دادند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر