سازمان زمین‌شناسی عهده‌دار تولید و صیانت از ثروت است

عصر معدن- سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به فعالیت سازمان زمین شناسی در دو بخش زمین‌شناسی و اکتشاف گفت: خروجی بخش اکتشاف منجر به تولید ثروت برای کشور می‌شود و زمین‌شناسی نیز صیانت از ثروت تولید شده را به عهده دارد.;

سازمان زمین‌شناسی عهده‌دار تولید و صیانت از ثروت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به گفته علیرضا شهیدی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وظیفه پایش مخاطرات طبیعی را بر عهده داشته و با اطلاع‌رسانی مناسب به مجموعه مدیریتی کشور، کمک بزرگی به حفظ منابع کشور در راستای توسعه پایدار می‌کند.
    وی با بیان این‌ نکته که در مقایسه دو وظیفه اصلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نمی‌توان برای هر یک از بخش‌های زمین‌شناسی و اکتشاف اهمیت بیشتری قائل شد، گفت: موضوع اکتشاف همان اندازه اهمیت دارد که زمین‌شناسی دارد.
    سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: معدن حدود یک درصد GDP کشور را تشکیل می‌دهد و صنایع‌معدنی تا 5 درصد تولید ناخالص را تشکیل می‌‌دهد و از سویی اگر نتوانیم کشور را به موقع از آسیب مخاطرات طبیعی در امان بداریم چیزی حدود 5 درصد تولید ناخالص ملی را از دست می‌دهیم که همین امر اهمیت هر دو فعالیت زمین‌شناسی و اکتشاف را برای ما مشخص می‌کند.
    به گفته این مقام مسئول، برای انجام فعالیت معدنی باید اکتشافات صحیح داشته باشیم و اگر اکتشافات صحیح و علمی نباشد به مواد معدنی مناسب دست نخواهیم یافت.
    وی ضمن اشاره به وجود یکسری معضلات پیش‌روی فعالیت‌هاب اکتشاف کشور؛ خاطرنشان کرد: گاهی از سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان معضل یاد می‌شوند در حالی که در بسیاری از کشورها که قوانین استانداردتری در محیط ‌زیست نسبت به کشور ما دارند، اکتشاف در حال انجام است.
    موازی‌کاری مهم‌ترین معضل موجود در بخش اکتشاف کشور
    شهیدی یادآور شد: از نظر من مهم‌ترین معضل موجود در بخش اکتشاف کشور مدعیان متعدد اکتشاف در ایران است و سازمان‌های بسیاری هستند که خود را مدعی اکتشاف در کشور می‌دانند و به موازات همدیگر در حال فعالیت هستند در صورتی که یکی از اصلی‌ترین متولیان موضوع اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.
    این مقام مسئول در ادامه ضمن اشاره به تاریخچه اکتشاف در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این سازمان در سال 1338 تاسیس شد، افزود: بر اساس فصل یک اساسنامه این سازمان دولت موکلف شد برای انجام یکنواخت مطالعات زمین‌شناسی در سطح کشور سازمان زمین‌شناسی کشور را درون وزارتخانه مربوطه تاسیس کند.
    وی تصریح کرد: بر همین اساس این سازمان از ابتدای شکل‌گیری وظیفه تولید اطلاعات پایه در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی را بر عهده داشته و تاکنون 2 بار سرتاسر ایران را از نظر زمین‌شناسی در مقیاس‌های یکصدهزارم و یک‌دویست‌پنجاه‌هزارم  مورد مطالعه قرار داده و نتایج آن را منتشر کرده است.
    وی با بیان این‌که از سال 1383 تولید نقشه‌های زمین‎شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم در 6 لایه اطلاعاتی را آغاز کردیم؛ گفت: به مرور دقت بررسی و رصد پدیده‌های زمین‌شناسی را افزایش داده‌ایم و در نظر داریم  لایه زمین‌شناسی اقتصادی را در صورت تامین منابع از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار ‌کنیم و امیدواریم این نقشه‌ها در افزایش بهره‌وری بخش اکتشاف نقش مناسبی را داشته باشد.
    شهیدی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از ابتدا تاسیس تاکنون بالغ بر 95 موضوع نقشه در مقیاس‌های مختلف تهیه و منتشر کرده که  بالغ بر 1000 لایه اطلاعاتی  در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف را شامل می‌شود.
    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تولید این تعداد لایه‌های اطلاعاتی موجب شده در بحث آمایش سرزمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان رئیس کمیته علوم زمین انتخاب شود.
    سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که وظیفه این سازمان در اختیار قرار دادن اطلاعات تا حد ممکن به صورت رایگان برای کاربران خاص بخش علوم زمین کشور است، تصریح کرد: در بهمن امسال سامانه  Web GIS را افتتاح خواهیم کرد که از طریق این سامانه علاقه‌مندان قادر خواهند بود تمام لایه‌های اطلاعاتی زمین شناسی و اکتشافی مورد نیاز خود را در سرتاسر دنیا  پس از رجیستری در سامانه مربوطه بر اساس سطوح دسترسی در اختیار داشته باشند.
    در ادامه شهیدی با بیان این‌که در سال 1377 بر اساس مصوبه شورای عالی اداری نام سازمان زمین‌شناسی کشور به سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تغییر یافت، گفت: بر همین اساس رئیس این سازمان به عنوان معاون وزیر انتخاب شد و بر اساس این قانون کلیه اختیارات در بخش‌های معاونت زمین‌شناسی و اکتشاف وزارت صنایع و معادن به این سازمان منتقل شد.
    به گفته وی، از سال 1379 بر اساس قانون تجمیع و تمرکز صنایع و معادن وظایف سیاستگذاری کلی، نظارات و اجرای پروژه‌های اکتشافی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار شده است.
    این مقام مسئول با بیان این‌که این سازمان از زمان تاسیس تاکنون در کنار تولید اطلاعات پایه در اکتشاف معادن نیز فعالیت‌های متعددی را انجام داده، گفت: در بازه زمانی سال‌های 1376 تا 1396 این فعالیت‌ها منجر به ثبت 32 پروانه اکتشافی برای عناصر مختلف شده که ارزش این 32 محدوده بر پایه ذخیره قطعی و قیمت‌های بین‌المللی بالغ بر 62 میلیارد دلار است.
    وی ادامه داد: بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از بدو تاسیس تا کنون کمتر از  1000 میلیارد تومان بوده که به واسطه فعالیت زمین‌شناسی و اکتشاف ارزش افزوده‌ عظیمی نصیب کشور کرده است.
    شهیدی ضمن اشاره به نقشه راه معدن که مدتی است تصویب و مورد حمایت معاونت‌های معدنی وزارت صمت است، گفت: بر این اساس وظایف اکتشاف در حال ساماندهی بوده و وظیفه اکتشاف مقدماتی تا پروانه اکتشافی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور سپرده شده و بعد از آن اطلاعات در اختیار بخش خصوصی و دیگر علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
    وی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی طی سال‌های گذشته برای این که بتوانیم فاصله خود را در بخش عمق اکتشاف با کشورهای پیشرو کم کنیم از ابزار ژئوفیزیک هوایی بهره بردیم که تقریبا طی 10 الی 12 سال گذشته حدود 500 هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام دادیم.
    جهش در مطالعات ژئوفیزیک هوایی و اعلام نتایج در دهه فجر
    به گفته سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور امسال جهشی در بخش ژئوفیزیک هوایی به وجود آمد و با ایجاد تغییرات در سیستم ساختاری خوشبختانه توانستیم فاصله زمان شروع و پایان پروژه را به چند ماه کاهش دهیم به نحوی که گزارش نهایی در پروژه سقز که از خرداد ماه آغاز شده بود در حال حاضر منتشر شده است.
    وی خاطرنشان کرد: در پروژه‌های اخیر ژئوفیزیک هوایی توانستیم به کشف ذخایر فلزی از جمله آهن، طلا و مس دست یابیم که در دهه فجر امسال این اکتشافات را در استان‌های کردستان، آذربایجان‌ و خراسان جنوبی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
    شهیدی از ایجاد کمپ‌های مرکزی به منظور صرفه‌جویی در بودجه و متمرکز کردن فعالیت‌ها در سال آینده خبر داد و گفت:  در استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی و قم در حال ایجاد کمپ‌های مرکزی هستیم و برای اولین بار در آنها مطالعات و پروژه‌های زمین‌شناسی، اکتشافی و ژئوفیزیک هوایی به صورت همزمان انجام خواهد گرفت.
    سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و سطح قابل توجه کیفیت آن گفت: در این نشست‌ها فکرها برای ایجاد توسعه پایدار، اشتغالزایی و اقتصاد پویا در کشور به هم نزدیک می‌شود و امید است بتوانیم با سیاستگذاری جدیدی که در حال اتفاق است اکتشاف کشور را به سمتی که شایسته است پیش ببریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر