واکنش تولیدکنندگان فولاد به پیشنهاد تولید برق؛ ما فولادسازیم، چرا باید نیروگاه بسازیم؟

عصر معدن- رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص اینکه وزارت نیرو پیشنهاد می‌کند که فولادی‌ها برای تامین انرژی‌های مورد نیاز، خود، اقدام به ساخت نیروگاه کنند،گفت:ما فولادساز هستیم و باید فولاد تولید کنیم نه برق!;

واکنش تولیدکنندگان فولاد به پیشنهاد تولید برق؛ ما فولادسازیم، چرا باید نیروگاه بسازیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امروز در نشست خبری با ارائه آماری از میزان تولید فولاد، گفت: تولید محصولات و مقاطع طویل فولادی در 10 ماهه 1402 به میزان 10 میلیون 629 هزار تن بوده که 0/7 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

    وی افزود: تولید محصولات تخت زنجیره فولاد 7 میلیون و 586 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0/1 درصد افزایش داشته است.

    سبحانی ادامه داد: محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به اشتباه نیمه‌خام گفته می‌شود، در 10 ماهه ابتدایی امسال 27 میلیون و 97 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد داشته است. تولید آهن‌اسفنجی نیز 30 میلیون و 24 هزار تن با 9 درصد افزایش و گندله نیز 7/7 درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

    *ما فولادسازیم، چرا باید نیروگاه بزنیم؟

    رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن ارائه آمار تولید و صادرات و تشریح عملکرد فولادی‌ها طی 10 ماهه امسال، در خصوص اینکه وزارت نیرو پیشنهاد می‌کند که فولادی‌ها برای تامین انرژی‌های مورد نیاز، خود، اقدام به ساخت نیروگاه کنند، متذکر شد که ما فولادساز هستیم و باید فولاد تولید کنیم نه برق! ضمن اینکه با توجه به زمان‌بر بودن ساخت یک نیروگاه تا وارد مدار تولید شدن آن، چند سال بایستی کار خود را رها کنیم تا نیروگاه بسازیم؟

    بهادر احرامیان، عضو هیأت مدیره انجمن فولاد نیز در این نشست با بیان اینکه رشد فولاد در بخش‌های اصلی کاهش پیدا کرده است، گفت: این درحالی است که ایران همیشه جایگاه قابل توجهی در این میان داشته است و با رفع موانع از تولید، امکان ارتقای جهانی رتبه فولاد کشور مهیا است.

    وی افزود: امروز در مقایسه با سال گذشته رشد فولاد ما تنها 5 درصد بوده است. پوشش ظرفیت فولاد کشور از 63 درصد کمتر شده است و رشد صنعت فولاد در حال کاهش است که عوامل مختلفی از قبیل زیرساخت‌ها از قبیل برق و گاز در این میان تأثیرگذار هستند.

    صنعت فولاد را به سرنوشت صنعت خودرو دچار نکنید

    در ادامه احسان دشتیانه، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این نشست اظهار کرد: متأسفانه امروز صنعت فولاد مبدل به جایی شده است که راحت به آن حمله می‌کنند در حالی‌که صنعت فولاد مسیر را اشتباه نرفته است.

    وی گفت: مشکل برق و گاز را به گردن صنعت فولاد می‌اندازند در حالی‌که صنعت فولاد تنها 5 درصد از انرژی برق را مصرف می‌کند.

    عضو انجمن فولاد ادامه داد: در شرایطی که ما تحریم هستیم و مازاد تولید داریم، وضع عوارض صادراتی و دریافت علی‌الحساب مالیات برای صنعت فولاد بسیار تأسف بار است و نیازمند رسیدگی از جانب ریاست جمهوری است؛ این درحالی است که وزارت اقتصاد و صمت تا حدودی از صنعت فولاد حمایت می‌کنند.

    وی گفت: گرانی‌ها و تورم مسکن و خودرو و لوازم خانگی نیز گاهاً به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود در صورتی‌که سهم صنعت فولاد در قیمت تمام شده این صنایع حدود 5 درصد است و این موضوع یک بحث انحرافی است. ما اعلام خطر می‌کنیم اگر این شیوه برخورد و سیاست گذاری با صنعت فولاد ادامه پیدا کند، به زودی این صنعت نیز به وضعیت صنعت خودرو دچار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر