در پی ممنوع شدن صادرات آهن اسفنجی رخ می دهد:

ضربه مهلک به کسب وکار زنجیره فولاد

عصر معدن- صادرات آهن اسفنجی تحت تعرفه های ۷۲۰۳۱۰۰۰ و ۷۲۰۳۹۰۰ ممنوع شد؛ صادرات توسط تولید کنندگان پس از مجوز (سیستمی) از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر است.;

ضربه مهلک به کسب وکار زنجیره فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳:۰۰

    علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات در بخشنامه ای به کلیه گمرکات اجرایی ممنوعیت صادرات آهن اسفنجی تحت تعرفه های 72031000 و 7203900 را ابلاغ و اعلام کرد صادرات توسط تولید کنندگان پس از مجوز (سیستمی) از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر است.
    در این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه های شماره 101/97/377618 مورخ 05.04.97 و 116/97/428203 مورخ 16.04.97 موضوع شرایط صادرات فولاد و سایر فلزات، به پیوست نامه شماره 60/124562 مورخ 13.05.97 وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت ارسال و اعلام می دارد: از تاریخ 13.05.97 صادرات آهن اسفنجی تحت کدهای طبقه بندی  72031000 و 7203900 ممنوع است.
    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، این تصمیم در حالی گرفته شده است که دور جدیدی از تحریم ها بر علیه ایران توسط امریکا آغاز شده و این موضوع می تواند بر صادرات بخش معدن و صنایع معدنی تاثیر گذار باشد. اما از سویی دیگر ترکیه با افزایش مصرف آهن اسفنجی می تواند بازار هدف بسیار خوبی برای صادرات آهن اسفنجی ایران باشد.
    در این باره بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به «عصر معدن» گفت: اصولا چنین مداخله ها و سیاست گذاری های تاکتیکی است. وضع قوانین تاکتیکی مخل محیط کسب و کار است. اگر سیاست راهبردی اعلام شود یعنی مشخص شود برای 5 سال آینده جهت گیری‌ها به سمت ممنوع کردن صادرات ماده‌ای همچون آهن اسفنجی است. درواقع با سیاست راهبردی می توان آرامش کسب و کار کمک کرد.
    به گفته وی، این قوانین نه تنها برای آهن اسفنجی بلکه برای سرمایه‌گذاری مضر است.
    احرامیان تصریح کرد: در زمینه آهن اسفنجی برآوردها حاکی از آن است که کشور ما دارای قوی ترین مزیت نسبی است که می توان از آن به عنوان مزیت مطلق یاد کرد.
    عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه درباره این مزیت افزود: ایران دارای گاز طبیعی و سنگ آهن است این بدان معنا است که کشور 2 لازمه اصلی برای تولید آهن اسفنجی را در اختیار دارد. اما باید این نکته را در نظر گرفت که باید برای آهن اسفنجی نیز بازاریابی قوی انجام بگیرد، در حالی که با ممنوع کردن صادرات خودمان را از این امتیاز محروم می کنیم.
    احرامیان افزود: در شرایط تحریم نباید هیچ صادراتی را محروم کرد.
    وی در ادامه با اشاره به افزایش تقاضای آهن اسفنجی در ترکیه، بیان کرد: آهن اسفنجی ماده ای مکمل است که در برابر قراضه قیمتی بالاتر داشته و در کنار آن مورد استفاده قرار می گیرد تا ناخالصی فولاد را کاهش دهد. در واقع آهن اسفنجی برای واحدهایی که تولید فولاد آنها با استفاده از قراضه انجام می گیرد نوعی ماده حیاتی محسوب می شود.
    وی در پایان تاکید کرد: ممنوع شدن صادرات آهن اسفنجی به نوعی به توسعه صنعت فولاد آسیب وارد می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر